printlogo


راهکار سرعت‌بخشی به ساخت‌ مسکن 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اهمیت راه‌اندازی سیستم مدیریت هوشمند یکپارچه در سرعت‌بخشی به ساخت‌وساز مسکن گفت: بهبود ساخت‌وساز مسکن که به منزله رونق و جهش تولید به شمار می‌آید، نیازمند کاستن از بوروکراسی است.
علیرضا قاری قرآن در نشستی با انبوه‌سازان مسکن و فعالان اقتصادی، اظهار کرد: بخش زیرساخت‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها لازمه رشد و شکوفایی در هر جامعه‌ای است.  
وی افزود: بر پایه مطالعات برخی از محققان، بخش ساخت‌وساز مسکن، بین ۳۴ تا ۴۳ درصد در رشد و توسعه اقتصاد ملل تاثیرگذار بوده است. به همین جهت جوامعی که در این زمینه موفق هستند، ضمن توجه به بخش ساخت‌وساز مسکن و رصد هرگونه کند شدن آن، توانمندترین و به‌روزترین سیستم بوروکراسی خود را در این بخش متمرکز کرده‌اند.  
وی ادامه داد: در این جوامع تولید انبوه مسکن اقساطی، رایج بوده و خانه به طور کامل قسطی با بهره اندک در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین رویکرد آنان، کاهش شدید زمان تولید مسکن، ضمن تمرکز بر پدیده‌های زیست محیطی است.  
قاری قرآن با اشاره به برخی از قوانین در جوامع موفق در زمینه توسعه که خواهان تداوم رشد بی‌وقفه بخش مسکن به عنوان موتور توسعه هستند، بیان کرد: در بعضی از این جوامع مسئولیت تولید مسکن تقریباً به طور کامل در اختیار بخش خصوصی و اندکی در اختیار بخش شخصی است، به عبارتی دولت همه این بار سنگین را به دیگران واگذار کرده و خود تنها کار نظارت از دیدگاه پدیده‌های مسائل زیست محیطی، عدم رسوخ تورم، استحکام، شهرسازی و… را به عهده دارد.  
وی افزود: در این کشورها طرح‌های تولید مسکن شامل طرح‌های ملی، طرح‌های ایالتی استانی و طرح‌های شخصی است که دو بخش اول در اختیار بخش خصوصی بوده و قسمت سوم از طراحی تا تحویل مبله در اختیار پیمانکاری است.  
این مسئول با اشاره به مدت زمان مناسب صدور اجازه تولید مسکن در این جوامع، گفت: برعکس آسان بودن صدور پروانه و یاری دولت برای تولید مسکن، طرح و برنامه تخریب و نوسازی به دلیل رعایت موازین محیط زیستی، پدیده‌ای سخت و طاقت‌فرسا است. همچنین سرمایه‌گذاران و پیمانکاران باید به تعهدات بهنگام خود در قبال دولت و مردم عمل کنند، به عبارت بهتر برنامه زمان‌بندی را مدنظر قرار دهند، در غیر این صورت با جرایم سنگینی مواجه خواهند شد.  
وی با بیان اینکه تولید مسکن قلب تپنده توسعه ملی است، گفت: این موضوع زمینه‌ساز فعالیت بخش‌های مستقیم و غیرمستقیم شده، همچنین تداوم تولید ساخت‌وساز به معنای بالا رفتن سطح اشتغال و مبارزه با بیکاری بوده و رویکردی دقیقاً ضدتورمی است.