printlogo


رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران:
روند نوسازی تاکسی‌ها تسریع شود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران بر لزوم جایگزینی تدریجی تاکسی برقی به جای تاکسی بنزینی تأکید کرد و گفت: هیچ دلیل ندارد که نوسازی متوقف و مشروط به ورود خودروی برقی شود.
جعغر تشکری هاشمی درباره نوسازی تاکسی‌های تهران با بیان اینکه چندین سال است که این مهم مورد کم توجهی قرار گرفته است، به ایسنا گفت: در سال‌های اخیر متأسفانه بنا به دلایل متعدد نوسازی تاکسی‌ها انجام نشده است و نتیجه آن شده که بیش از نیمی از تاکسی‌های تهران به سن فرسودگی رسیدند و باید اسقاط شوند و این شرایط نه در شأن مردم است که سوار چنین خودروهایی شوند و نه رانندگان از این وضعیت راضی هستند.
وی با بیان اینکه با یکی از سخت‌ترین شرایط در سیستم تاکسیرانی مواجه هستیم که نه رانندگان تاکسی و نه شهروندان در بروز چنین اتفاقی مقصر هستند، افزود: آنچه جای تأکید و شاید جای گلایه دارد این است که فشاری بر روی خوروسازان برای اینکه خودروی متناسب تاکسی تهران در اختیار شهرداری قرار دهند،‌ وارد نمی‌شود و در چند سال اخیر نیز به طور مرتب تأکید بر ورود تاکسی برقی به ناوگان شده است.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران تأکید کرد: ما می‌دانیم که اخیرا فناوری‌های دنیا به سمت برقی‌سازی رفته است و کسی مخالف تاکسی برقی نیست؛ اما در حال حاضر در کشور هنوز به لحاظ مسائل فنی به اجماعی درباره پشتیبانی تاکسی برقی نرسیدیم و با توجه به قیمت بالای این خودروها هنوز اقبالی از سوی رانندگان تاکسی صورت نگرفته است. مسئولان شهری باید توجه داشته باشند که اگر می‌خواهند تاکسی برقی را گسترش دهند، باید این مهم در چارچوب سیاست‌های کلی صنعت کشور باشد و باید با سیستم‌های حمایتی اجرا شود و به تدریج موضوع برقی‌سازی تاکسی‌ها را جایگزین کرد.
وی با بیان اینکه تا زمان فراگیری تاکسی برقی و جایگزینی آن به جای تاکسی بنزنی نباید دست روی دست گذاشت و باید نوسازی تاکسی‌های معمولی را در دستور کار قرار داد، گفت: باید بهترین مدل خودروهای بنزینی آن‌هم با قیمت مناسب در اختیار رانندگان تاکسی قرار گیرد و از طریق ارائه تسهیلاتی که شورای شهر تهران این بودجه را در اختیار شهرداری گذاشته؛‌ نوسازی پیگیری شود.
تشکری هاشمی تاکید کرد: انتظار داریم شهرداری تهران هر چه سریع‌تر با استفاده از توان خودروساز داخلی و از محل وامی که شهرداری تهران تخصیص می‌دهد، کار نوسازی تاکسی‌ها را انجام دهد و به مرور، برنامه جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای بنزینی دنبال شود. هیچ دلیلی ندارد که نوسازی متوقف و مشروط به ورود خودروی برقی شود.