printlogo


محمدمهدی حیدری، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد :
صنعتی‌سازی نیازمند یک مدل اقتصادی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره اهمیت صنعتی‌سازی ساخت مسکن در کشور گفت: هر هفته در این باره با انجمن صنعتی‌سازی و انبوه‌سازان جلسه برگزار می‌شود.
محمدمهدی حیدری در نشست خبری عملکرد دولت سیزدهم در بازار مسکن، افزود: صنعتی‌سازی در دو بستر انبوه‌سازی و پروژه‌ها پیگیری می‌شود که در بخش پروژه‌ها، پیش‌ساختگی در حال شکل گرفتن است که به عنوان نمونه می‌توان به پروژه‌ای در کرج اشاره کرد که کاملا صنعتی‌سازی است.
وی افزود: برای صنعتی‌سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم، زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی نیازها نیست. تسهیلاتی در قوانین برای صنعتی‌سازی ساختمان پیش‌بینی شده، اما باید توجه داشت که نمی‌شود با ۲۵ درصد از کل هزینه‌ها یک پروژه صنعتی‌سازی را آغاز کرد، بلکه باید حداقل با ۵۰ درصد سرمایه شروع شود.

 ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان بلندمرتبه تهران 
حیدری از اتمام ارزیابی ایمنی ۳ هزار و ۴۰۰ ساختمان مهم و بلندمرتبه در شهر تهران طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت: از مجموع ۱۶ هزار ساختمان بلندمرتبه، در گذشته ۱ هزار و ۷۰۰ ساختمان مورد ارزیابی ایمنی قرار گرفته بود و در این مدت نیز ارزیابی ایمنی ۳ هزار و ۴۰۰ ساختمان دیگر به اتمام رسید و الباقی در تابستان امسال در دستور کار قرار می‌گیرند.

 راه‌اندازی نهضت مقاوم‌سازی در تهران
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی نهضت مقاوم‌سازی در تهران، گفت: تاکنون ۶ بیمارستان برای نوسازی و مقاوم‌سازی اقدام کرده‌اند که کار سختی است، اما به سرانجام خواهد رسید.
حیدری گفت: همچنین تاییدیه فنی برای سیستم‌ها و محصولات ساختمانی صادر شده است. زیرا در بحث دانش به این نتیجه رسیده‌ایم با راه افتادن صنعت ساختمان، چرخه دانش و فنی هم به حرکت درمی‌آید و برای ۶۵ مورد گواهینامه فنی صادر شده که رشد ۱۸۰ درصدی یافته است.
وی افزود: ۵۹۰ محصول یا شرکت به ما برای دریافت گواهینامه مراجعه کردند که در این سه سال به ۹۷۰ محصول رسیده است که نشان داد علاوه بر اقتصاد، دانش هم به سمت رشد رفته است.

 بررسی فرونشست زمین‌های نهضت ملی مسکن
 حیدری یادآور شد: ازجمله اقدامات ما در حوزه فرونشست در مرکز تحقیقات این بود که زمین‌های الحاقی در طرح نهضت ملی مسکن را از منظر فرونشست بررسی کنیم که ۱۵۰ تا ۱۶۰ نقطه مکان را به صورت موردی بررسی کردیم و به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کردیم.

 به حرایم و گسل‌ها اولویت داده شد
حیدری با اشاره به خدمات  ارائه  شده در حوزه نهضت ملی مسکن از سوی مرکز تحقیقات گفت: قانون بند ذ ماده ۱۴ در حوزه مدیریت بحران که از سال ۹۸ متوقف شده بود، مجدد در اولویت قرار گرفت و فعالیت‌های مهمی در این زمینه انجام شد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: در این دوره به حرایم و گسل‌ها اولویت داده شد. به طوری که در دولت قبل ۶ شهر و در دولت سیزدهم ۳۲ شهر مورد مطالعه قرار گرفت و هم اکنون در انتظار ابلاغ شورای عالی معماری و شهرسازی است.
وی در ادامه به تدوین ۵۲ مورد ضوابط، افزایش نشریات از ۱۴۵ به ۲۰۶ مورد و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای ۴۰۰ هزار نفر ساعت در این سه سال به جامعه مهندسین و همچنین رشد در حوزه تحقیقات اشاره کرد.