printlogo


کاهش ساخت‌‌‌‌وساز رقم زد
بازار مصالح ساختمانی در محاصره رکود مسکن

درپی کاهش ساخت‌‌‌‌وسازها در تهران، طبیعتا آمار فروش مصالح ساختمانی نیز کاهش یافته و مشکلاتی را برای فعالان این صنف به وجود آورده است. در کنار آن هزینه بالای ساخت‌‌‌‌وسازها و توان پایین مردم برای خرید مسکن نیز از دیگر مشکلاتی است که صنف مصالح ساختمانی را درگیر خود کرده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت و چالش‌های روز این صنف، متن گفت‌‌‌‌وگوی ایلنا با اسماعیل کاظمی‌‌‌‌قهی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران را در ادامه می‌‌‌‌خوانید:

 تاثیر رکود ساخت‌‌‌‌وساز بر صنف تولید مصالح ساختمانی را چطور ارزیابی می کنید؟
با توجه به رکود ساخت‌‌‌‌وساز ساختمان در تهران، فعالان صنفی ما به دنبال عرضه کالاها و مصالح ساختمانی بودند که طبیعتا این امر به تقاضای متقاضیان وابسته است. زمانی که درخواست خرید ملک کم می‌‌‌‌شود، به همان میزان هم ساخت‌‌‌‌وسازها کاهش پیدا می‌‌‌‌کند، درنتیجه از عرضه مصالح ساختمانی کاسته می‌شود. در ادامه این شرایط مشکلاتی نظیر رکود به وجود می‌‌‌‌آید و هزینه‌های جاری هم افزایش پیدا می‌‌‌‌کند و درنتیجه میزان درآمدها هم افت می‌‌‌‌کند.

 راهکار شما برای اینکه اعضای اتحادیه کمتر از این موضوع متضرر شوند، چیست؟
تهران ویترین سیاسی و اقتصادی کشور است و شرایط تهران هم خاص است و سطح دسترسی شهر تهران نیز به اراضی مفید کمتر از شهرستان‌ها و مراکز استان‌های دیگر است، بدین ترتیب بارها پیشنهاد داده‌ایم که در بافت فرسوده به ویژه در مناطق 7، 9، 16، 15، 17 و 18 بازسازی‌‌‌‌های اساسی انجام شود.
دولت، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران باید برنامه‌ریزی کنند و بانک‌ها با اعطای تسهیلات موردنیاز متقاضیان قدرت خرید آنها را افزایش دهند تا آنها قادر به خرید ملک شوند و به آنها انگیزه دهند تا واحد ساخته شده را بتوانند با وام خریداری کنند.
از دیگر راهکارها می‌توان به ارائه تخفیف در ارتفاع‌سازی یا تجمیع املاک در بافت‌‌‌‌های فرسوده اشاره کرد تا بر این اساس تعداد ساخت‌‌‌‌وسازها را بالا ببرند. البته باید تلاش شود تا در مناطق مسکونی جدید خدمات شهری مناسبی هم ارائه شود. البته گاهی ایجاد خدمات شهری تا چندین برابر قیمت ساخت‌‌‌‌وساز در آن منطقه برای دولت هزینه دارد.

 به نظر شما تجمیع املاک در بافت فرسوده بهتر است یا ساخت منازل مسکونی 25 متری؟
با توجه به اینکه مسئله کمبود زمین در تهران وجود دارد، تاکید ما بر بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده است و از طرف دیگر با توجه به قیمت تمام شده مسکن، سازندگان باید ساخت واحدهای 75 متری یا کوچک متراژ را مدنظر قرار دهند، تا هم قیمت تمام شده برای متقاضیان متناسب با قدرت خریدشان باشد و هم دولت برای آنها وام مکفی در نظر گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، برای شهرداری هم ایجاد انگیزه می‌‌‌‌شود و این افزایش در تولید به‌‌‌‌خصوص در بافت‌های فرسوده می‌تواند قیمت‌‌‌‌ها را مهار کند و حتی کاهش دهد.
زمانی که تولید مسکن افزایش پیدا کند، پاسخ تقاضا را هم می‌‌‌‌دهند و دیگر سوداگری به وجود نخواهد آمد. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، ساخت و فروش واحدهای 75 تا 100 متری مانند گذشته کابردی نیست و در جامعه بین‌الملل هم ساخت و استفاده از واحدهای کوچک متراژ برای رفع نیاز مردم انجام می‌‌‌‌شود. از این رو ساخت و عرضه واحدهای 25 متری برای افراد مجرد، خانوارهای کم‌‌‌‌جمعیت و یا بازنشستگان مشکلی ندارد و این واحدها می‌توانند پاسخگوی نیاز این افراد باشند و گامی در جهت خانه‌دار شدن آنها باشد.

 در حال حاضر میزان تولید مصالح ساختمانی چقدر است؟
معادن کانی و غیرفلزی بسیار زیادی در کشور داریم که برای فرآوری و تولید مصالح ساختمانی مورد نیاز در کشور موجود است و باید رونق ساخت‌‌‌‌وساز را در کشور افزایش داد تا مصالح مورد استفاده قرار گیرد.
 
 تاثیر قطعی برق در تابستان بر اعضای اتحادیه و صنف مصالح ساختمانی چیست؟
قطعی برق در تابستان و مدیریت آن برای صنایع چالش‌‌‌‌برانگیز شده است، به‌‌‌‌‌خصوص از آنجا که تامین انرژی بخش مسکونی در اولویت قرار گرفته است و چند سالی است مقداری وقفه‌‎ در تولید صنایع به‌ ویژه در صنایع سیمانی به وجود آورده، اما با توجه به میزان عرضه و تقاضا مشکل خاصی در این مورد در بازار مشاهده نشده است. اگر این مشکل کارخانه‌‌‌‌ها برطرف شود، می‌توانیم تولید مازاد بر نیاز داشته باشیم که درنتیجه باید سطح دسترسی برای صادرات نیز بیشتر از سنوات گذشته اتفاق بیفتد.

  اعضای این اتحادیه چه رسته‌های شغلی را تشکیل می‌دهند؟
اعضا در بخش‌‌‌‌های مختلف از حوزه گچ و ایزوگام گرفته تا قیرگونی، ایرانیت، کالاهای نوع سیمانی، یا واحدهای تجمیعی سیمان، آجر، ماسه و خاک رس حضور و فعالیت دارند که با اخذ پروانه فعالیت خود را شروع می‌‌‌‌کنند و ادامه می‌دهند.

 در زمینه ایزوگام سطح کیفیت تولیدات ایرانی به چه میزان است؟
در کشور ما ایزوگام تولید می‌‌‌‌شود و با کیفیت خوب به فروش می‌رسد. در تمام بام‌های ساختمان‎های کشور از ایزوگام‌های داخلی استفاده شده و شاید در هنگام اجرای کیفیت و... اشکال به وجود بیاید، اما ناظران و مقام‌های تعزیراتی و ضابطین پیگیری می‌کنند.