printlogo


ال‌سالوادور نخستین شهر بیت‌کوینی

رئیس‌جمهور ال‌سالوادور در مه ‌۲۰۲۲ اعلام کرد که قصد دارد یک شهر هوشمند مبتنی‌بر استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال راه‌اندازی کند. این شهر که توسط اوراق قرضه مبتنی‌بر بیت‌کوین تأمین می‌شود، نخستین شهر بیت‌کوین در جهان است. مکان تقریبی شهر نزدیک به کونچاگوا است و نمایش‌های گرافیکی این پروژه یک شهر دایره‌ای را در پایین آتشفشان Conchagua نشان می‌دهد. 
پس از اینکه ال‌سالوادور به‌عنوان نخستین کشور استفاده از بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی تصویب کرد، این کمپین به‌شدت توسط نهادهای مختلف مورد انتقاد قرار گرفت. صندوق بین‌المللی پول (IMF) به‌دلیل بی‌ثباتی مالی، بانک جهانی به‌دلیل اثرات زیست‌محیطی و سازمان ملل به‌دلیل خطرات متعدد ثبات مالی سیستماتیک آن در یک اقتصاد دلاری‌شده و اعتراضات خود را به شهر کریپتو اعلام کردند.
با این وجود نایب بوکله، صاحب این کسب‌وکار و رئیس‌جمهور ال‌سالوادور، امیدوار است با درآمد مازادی که می‌تواند توسط ارز دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین ایجاد شود، شهر را از نظر مالی تأمین کند، مجلس ال‌سالوادور به‌عنوان گامی ‌در جهت حمایت از پروژه شهر پیشنهادی رئیس‌جمهور به اوراق قرضه با پشتوانه بیت‌کوین چراغ سبز نشان داده است. این شهر قصد دارد با استفاده از سود حاصل از این اوراق، به یک قطب مالی برای جذب سرمایه‌گذاری جهانی تبدیل شود. علاوه‌بر این، ال‌سالوادور در حال بررسی استفاده از استیبل‌کوین‌ها است که امکان تراکنش‌های پایدارتر و در دسترس‌تر را برای جامعه خود فراهم می‌کند، در یک پیچ‌وتاب فرهنگی، این کشور با راه‌اندازی بازی «قهرمان بیت‌کوین» که پذیرش بیت‌کوین در کشور را جشن می‌گیرد، به دنیای بازی‌های ویدئویی نیز می‌پردازد.
نایب بوکله امیدوار است از انرژی زمین‌گرمایی منطقه برای استخراج بیت‌کوین استفاده کند، چراکه زمین‌گرمایی حدود یک‌چهارم از انرژی این کشور را تشکیل می‌دهد. با این حال، انتقادات زیادی در مورد هدررفتن انرژی شبکه برای بیت‌کوین وجود دارد.
با توجه به اینکه کل استراتژی تأمین مالی این شهر مبتنی ‌بر افزایش ارزش بیت‌کوین در آینده است، نمی‌توان تعیین کرد که آیا مردم ال‌سالوادور از شهر کریپتو سود خواهند برد یا خیر. اگر ارزش بیت‌کوین به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کند، آن‌گاه مازاد بازگشت سرمایه وام داده‌شده به مردم تعلق می‌گیرد. در صورتی که در زمان بازپرداخت اعتبار، یک بحران پولی جهانی وجود داشته باشد که ارزش آن را بی‌ثبات کند، مردم ال‌سالوادور باید یک بدهی چند میلیون دلاری را با پول فیات حدود ۱.۶۵ میلیارد دلار بپردازند. به گفته مؤسسات جهانی همچون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، بدون سیستم مالیاتی مشکلات ساکنان شهر به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.