printlogo


وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد
مالیات بر معاملات مکرر در انتظار تصویب مجلس

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه لایحه مالیات بر معاملات مکرر بیش از یک سال است که به مجلس ارائه شده است، اظهار امیدواری کرد: با تصویب و ابلاغ این لایحه و قانونی شدن آن، بتوان از سوداگری در بخش مسکن جلوگیری کرد.

 معرفی ۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی
مهرداد بذرپاش، همراهی مجلس یازدهم را در تصویب قوانین دولت در بخش‌های مسکن مناسب ارزیابی کرد و افزود: در ابتدای دولت سیزدهم قانون جهش تولید مسکن تصویب و ابلاغ شد که کمک حال دولت در بخش مسکن بود.به گفته این مسئول، همچنین با تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان، امکان شناسایی خانه‌های خالی و عرضه آنها به بازار مسکن میسر شد. در همین رابطه ۱۲۰ هزار خانه خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی شد. این اقدام سبب شد تا ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار مسکن عرضه شود.

 سقف اجاره‌بها ۲۵ درصد تعیین شد
وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از بندهای قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره‌‌‌بها تعیین سقف اجاره‌‌‌بها است که در سال جاری با مشورت انجام شده سقف اجاره‌‌‌بها ۲۵ درصد تعیین شده و مالکان و مشاوران املاک مکلف به اجرای این سقف هستند.
بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کاهش تولید مسکن بر تورم اثر مستقیم دارد. تورم نقطه به نقطه در ابتدای دولت ۵۷ درصد بود که هم‌اکنون تورم نقطه به نقطه به ۹.۷ رسیده است. قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیز به تصویب رسید و ابلاغ شد که یکی از قوانین دقیقی است که با اجرای آن کنترل دقیق بازار مسکن انجام خواهد شد.

 امکان توسعه پهنه‌های شهری 
عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه احکام مناسبی در نظر گرفته شده است که یکی از آنها موضوع توسعه پهنه‌های شهری به میزان ۲ دهم درصد است، گفت: با اجرای این قانون ۳۰۰ هزار هکتار به محدوده‌های شهری افزوده خواهد شد که با این کار از احتکار زمین و به دنبال آن افزایش قیمت مسکن جلوگیری می‌شود. بذرپاش اجرای طرح کلید به کلید را از دیگر مواردی عنوان کرد که با اجرای آن در بخش مسکن تسهیلگری خواهد شد.

 ثبت ۶۵۰ هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
وزیر راه و شهرسازی از دیگر سیاست‌گذاری‌ها و اقداماتی را که در حوزه کنترل بازار مسکن در دولت سیزدهم انجام شد، راه‌‌‌اندازی سامانه خودنویس و امکان ثبت رایگان معاملات اجاره در این سامانه عنوان کرد و گفت: سامانه خودنویس از سال گذشته راه‌‌‌اندازی شد و تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار قرارداد رایگان بین موجران و مستاجران در این سامانه به ثبت رسیده است.  همچنین از خرداد امسال امکان بارگذاری و ثبت معاملات خرید و فروش نیز در سامانه خودنویس فراهم شد که تاکنون ۲۵۰ قرارداد خرید و فروش در این سامانه ثبت شده است.

 جریمه ۳۲۰ میلیارد تومانی مشاوران املاک
عضو کابینه دولت سیزدهم، ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک را از دیگر اقدامات وزارتخانه در این دوره عنوان کرد و گفت: در همکاری با پلیس اماکن و سازمان تعزیرات حکومتی ۱۱۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک سراسر کشور انجام شد. در این بخش ۳۲۰ میلیارد تومان جریمه مالیاتی اخذ شد.