printlogo


رشد بورس در گرو ثبات در قانون‌گذاری

این روزها تغییر تیم اقتصادی دولت کورسوی امیدی در دل سهامداران برای خروج بازار سرمایه از بلاتکلیفی ایجاد کرده است و به اعتقاد اهالی تالار شیشه‌ای، علی طیب‌نیا سکان اقتصاد دولت چهاردهم را دست خواهد گرفت که نتیجه آن تغییر روند بورس و مثبت شدن آن است. 
روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تیم اقتصادی دولت جدید و تأثیرات آن بر بازار سرمایه به ایراسین گفت: واقعیت امر این است که وظیفه بسیار سنگینی روی دوش دکتر پزشکیان و تیم اقتصادی دولت چهاردهم قرار دارد. اکنون اهالی بازار سرمایه به شروع کار دولت جدید بسیار امیدوارند و به اصطلاح روی دیوار تیم اقتصادی جدید یادگاری‌های بسیاری نوشته‌اند. صحبت‌های طیب‌نیا نشان می‌دهد که وی به کم‌وکاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم پی برده‌ است، به طوری که به صراحت از دوران خود و تصمیمات آن زمان نقد می‌کند. این اتفاق با درنظر گرفتن طیب‌نیا به عنوان سکان‌دار اقتصاد دولت چهاردهم، بسیار خوب و امیدوارانه است.
شریعتی ادامه داد: با این حال یکسری از موارد کلان اقتصادی، بازار سرمایه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، مانند کسری‌های شدید بودجه که منجر به دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌ها در بازار سرمایه می‌شود. انتظار اهالی بازار بر این است که تیم اقتصادی دکتر پزشکیان ابتدا ثبات در حوزه قانون‌گذاری داشته باشد، یعنی برای ابعاد مالیاتی، نرخ خوراک و انرژی شرکت‌ها و… برای حداقل 10 سال آینده فرمولی تعریف کند تا دولت‌ها هر سال برای جبران کسری بودجه چشم‌داشتی به جیب شرکت‌ها نداشته باشند.
این کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد: باید طبق گفته‌های طیب‌نیا اوراق بدهی در راستای جبران کسری بودجه در بازار سرمایه منتشر نشود و دولت به صورت کامل در این حوزه نگاه خود را از بورس دور کند.
شریعتی با اشاره به موانع و مشکلات پیش‌رو دولت چهاردهم توضیح داد: درواقع صحبت‌های بسیار قشنگی درخصوص بازار سرمایه به گوش می‌رسد. ولی عملی کردن این صحبت‌ها بسیار دشوار است، زیرا دولت چهاردهم باید دولتی را در دست گیرد که چند صد همت بدهی از دولت قبلی برای آن به یادگار باقی مانده است. علاوه بر این کسری بودجه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار همتی در سال جاری برای دولت وجود دارد. از سوی دیگر شرایط سیاست خارجه نابسامان است.
این کارشناس بازار سرمایه با ضمن آرزوی موفقیت برای دولت چهاردهم بیان کرد: دولت جدید با معضلات بسیاری باید دست‌وپنجه نرم کند و مشخص نیست تا چه میزان در حل این معضلات موفق خواهد بود. با این حال امیدواریم روزهای خوبی برای اقتصاد و بازار سرمایه رقم بخورد، زیرا اگر حال اقتصاد کشور خوب باشد، حال بازار سرمایه نیز روبه‌راه خواهد شد.