printlogo


نسخه طراحی نمای ساختمان
طراحی یک نمای مناسب نه تنها ساختمان را در برابر عوامل محیطی، مثل باد، باران، رطوبت و… محافظت می کند بلکه می تواند مانند یک عایق مناسب صوتی و گرمایی عمل کند

طراحی نمای خاص و منحصر به فرد در دنیای مدرن امروز یکی از اولویت‌های بسیاری از کارفرمایان است. بسیاری از ما فکر می‌کنیم لزوم داشتن یک نمای صرفاً زیبا کافی است اما لازم است در کنار یک طراحی زیبا به سایر فاکتورهای دیگر نیز توجه داشته باشیم.
به گزارش اخبار ساختمان، نمای ساختمان اولین چیزی است که باید به آن توجه کرد و بیانگر سلیقه و شخصیت شماست. طراحی یک نمای زیبا بسیار مهم است و جنبه‌های محیطی و شرایط آب و هوایی باید در نظر گرفته شود که به طور مستقیم از طریق طراحی نما به راحتی برای ساکنان خانه کمک می‌کند.
عوامل متعددی وجود دارد که به شما کمک می‌کند در طراحی خانه خود به بهترین نتایج زیبایی و عملکرد برسید، رعایت تعدادی اصول در زمان اجرای نماکاری ساختمان مهم هستند. زیرا این اصول و قوانین از خراب شدن نمای ساختمان جلوگیری می‌کنند. در این مطلب سعی می‌کنیم به طور خلاصه به بررسی این موارد بپردازیم.

 ویژگی‌های نمای ساختمان
نمای ساختمان هم می‌تواند ساختمان شما را زیباتر کند و هم به میزان زیادی در صرفه جویی انرژی تاثیرگذار است. زمانی که شما یک نمای مناسب را انتخاب کنید؛ می‌توانید در هدر رفتن انرژی تا میزان زیادی صرفه جویی کنید.
یک نمای مناسب می‌تواند ساختمان را در برابر عوامل محیطی، مثل باد، باران، رطوبت و… محافظت کند. نمای درست می‌تواند ساختمان را در برابر هوای نامناسب و یا خوردگی، تأمین مطلوب هوا حفظ کند. اگر یک ساختمان نمای مناسبی داشته باشد، خود می‌تواند یک عایق مناسب صوتی و گرمایی باشد.

 نکات مهم در طراحی نمای ایده آل
نمای یک ساختمان معرف کاربری آن ساختمان است. نمای ساختمان در سطح شهر به عنوان یک عنصر تاثیرگذار ایفای نقش می‌کند و از این رو طراحی نمای ساختمان حائز اهمیت است. برای طراحی نمای ایده آل، باید شروط و اصول طراحی نما را به کار گرفته و با اطلاعات کافی به سراغ طراحی بروید تا به نتیجه مطلوب برسید، در ادامه به برخی از اصول طراحی نما اشاره شده است:
استفاده از متریال مناسب: برای رسیدن به طراحی نمای ایده آل، یکی از مهم‌ترین موارد انتخاب متریال مناسب است. کیفیت و جنس متریال مورد استفاده در نما می‌تواند تا حد زیادی بر زیبایی آن تأثیر بگذارد. زیباترین طرح‌ها، حتی اگر توسط بهترین معماران طراحی شده باشند، در صورتی که در اجرای آن‌ها از متریال مرغوب و مناسبی استفاده نشود، در نهایت به شکست در ایجاد یک نمای ایده آل منجر خواهند شد.
رعایت تناسب رنگ: رنگ یکی از بارزترین ویژگی‌های بصری یک نما است و اگر به درستی و با دقت و تناسب انتخاب نشود، می‌تواند کیفیت بصری بهترین طرح‌ها با مرغوب‌ترین متریال ها را به کلی محو کند. نرم افزارهای طراحی سه بعدی، امروزه به شما این امکان را می‌دهند که تناسبات رنگی را در کنار بسیاری از موارد دیگر، پیش از اجرای طرح در نظر گرفته و به صورت واقعی در نظر بگیرید.

 تناسب رنگ در طراحی نمای ساختمان
پیوستگی عناصر به کار رفته: جهت طراحی نمای ایده آل، پیوستگی باید در کل ظاهر نما دیده شود. این بدان معنا نیست که تمام قسمت‌های نما باید به یک شکل طراحی و اجرا شوند؛ بلکه به این نکته اشاره می‌کند که یک فرم کلی باید در طراحی قسمت‌های مختلف در نظر گرفته شده و در تمامی آن‌ها اجرا شود. به عبارت دیگر یک نمای پیوسته نمایی خواهد بود که بتوان آن را به عنوان یک کل دید و نه مجموعه‌ای از فرم‌های پراکنده که هر کدام ساز مخصوص به خود را می‌زنند.
به کار گیری یک ریتم مشخص: ریتم، همان طور که از اسمش بر می‌آید، تکرار عناصر با یک نظم تعیین شده و در جهتی است که همه قسمت‌ها از لحاظ بصری همخوانی داشته باشند. ریتم به یک نما سازماندهی بصری می‌دهد و از پراکندگی و ناخوانایی فرم‌های به کار رفته جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر، ریتم انسجام عناصر به کار رفته در قالب یک ساختار سازمان یافته بصری است.
استفاده از یک عنصر شاخص: طراحی این عنصر یا بخش شاخص باید به نحوی صورت گیرد که در عین ایجاد تمایز و برجستگی، همخوانی و تناسب آن با فرم کلی نما حفظ شود. استفاده از یک عنصر شاخص، با هدف ایجاد تاکید در یکی از قسمت‌های نما انجام می‌شود تا به این شکل یکنواختی طرح از بین رفته و جذابیت بصری بیشتری ایجاد شود.

 طراحی نمای ساختمان
شفافیت بصری نما: پنجره‌ها جزو آن دسته از عناصر به شمار می‌روند که در طراحی نما، نقش ایجاد کننده شفافیت را بر عهده دارند و به تناسب تعداد و وسعت روزنه‌های موجود، از صلبیت بنا می‌کاهند. وجود پنجره در یک نما ضرورت زیادی دارد.
حفظ سادگی در طراحی: یک نمای ساده، اگر دارای حداقل عناصر نیز باشد، در صورت تناسب و کیفیت طراحی می‌تواند به مراتب زیباتر از نمای نامفهومی با عناصر در هم ریخته، متعدد و بسیار جلوه کند. 
هر چه نما ساده‌تر طراحی شود، عناصر به کار رفته تأثیر بیشتری بر کیفیت بصری خواهند گذاشت.
 اجرای نورپردازی مؤثر: نورپردازی یکی دیگر از نکات مهمی است که طراحی نما را ایده آل می‌کند. یک نما، گرچه در طول روز می‌تواند با یک طراحی مناسب از کیفیت بصری زیادی برخوردار باشد، در هنگام شب برای داشتن یک جلوه زیبا نیازمند نورپردازی مطلوب است. نورپردازی باید همراه با طراحی صورت گیرد.

 روش جلوگیری از سقوط نما
باید نمای ساختمان و دیوارهای خارجی، به عنوان یک پوشش در برابر عوامل جوی عمل کنند، طراحی نما باید به شکلی باشد که در پشت آن آب جمع نشود، استفاده از تجهیزات مناسب و کارآمد جهت زهکشی آب‌های وارد شده به پشت نما لازم است.