printlogo


استفاده از تکنولوژی 2500 ساله مصر برای تهویه بناهای مدرن

در حالی که کره زمین، گرم‌ترین تابستان خود را تجربه می‌کند، بسیاری از گروه‌های تحقیقاتی به دنبال یافتن روش‌های خنک کننده بهینه و یا بهبود آن‌ها هستند‌.
 یکی از این گروه‌ها، تیم مهندسی دانشگاه ایالتی واشنگتن است که با الگو از روش‌های باستانی قصد دارند کاربردی‌ترین روش را برای خنک کردن ساختمان‌ها عملی کنند.
ساختمان‌ها سالانه ۶۰ درصد برق جهان را مصرف می‌کنند که حدود ۲۰ درصد آن برای خنک کردن این سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
با توجه به سطح مخرب تغییرات آب و هوایی، انتظار می‌رود در سال‌های آینده نتایج ناخوشایند‌تری را شاهد باشیم که به نوبه خود بر روی انتشار کربن تأثیر خواهد گذاشت.
عمر الحساوی به‌عنوان استادیار دانشگاه واشنگتن و یکی از اعضای اصلی تیم معتقد است کره زمین هر چه زودتر به یک روش تهویه مطبوع و غیر مخرب نیاز دارد. او و تیمش هم اکنون با کمک محیط آزمایشی کانتینر، در حال آزمایش یک روش سنتی از مصر باستان هستند که قدمت آن به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.
این دانشجویان قصد دارند با الهام از این روش رطوبت تبخیر شده در بالای برج‌ها را به هوای خنک و سنگین‌تر تبدیل کرده و به فضای مسکونی هدایت کنند. 
در نسخه آزمایشی این رطوبت از طریق نازل‌های مه‌پاش یا پدهای آغشته به آب ایجاد می‌شود و به گفته الحساوی می‌تواند به طراحی ساختمان‌های کاربردی‌تر منجر شود.