printlogo


دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور:
واحد ۲۵ متری سوئیت است، نه مسکن

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌‌‌‌‌‌سازان کشور درباره ساخت مسکن ۲۵ متری گفت: اجرای برخی طرح‌ها مستلزم برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی است و به جای اینکه به دنبال طرح‌های ساخت و ساز غیرمعقول بپردازیم، دولت برای استفاده بهینه از اراضی که مالکیت گسترده بر روی آن دارد، برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی کند.
وی در پاسخ به اینکه آیا امکان ساخت مسکن ۲۵ متری در ساختاری که در حوزه مسکن و شهرسازی است، وجود دارد یا خیر، به اقتصاد ۲۴ گفت: آنچه ما در این سال‌ها تحت عنوان قانون از آن یاد می‌کنیم، ساختاری است که باید برای ساختمان‌ها حداقل ۵۵ متر تعریف شده باشد و زیر این متراژ هیچ واحدی تحت عنوان واحد مسکونی قابلیت استفاده و بهره‌‌‌‌‌‌برداری ندارد. 
این فعال ساختمانی ادامه داد: شاید بتوان به صورت شماتیک، واحد ۲۵ متری را طراحی کنیم، اما اسم آن واحد مسکونی نیست و می‌تواند سوئیت باشد. سوئیت‌هایی که در حوزه هتل‌‌‌‌‌‌داری از آن استفاده می‌کنند و یا برای اسکان موقت و یا برای مسائل اورژانسی باشد و تحت این عناوین شاید بتوان واحد‌های ۲۵ متری را ساخت.

 مردم به زندگی در خانه‌های ۲۵ متری تمایلی ندارند
دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد:‌ خانه‌‌‌‌‌‌های ۲۵ متری به لحاظ فرهنگی از قابلیت سکونت برای مردم برخوردار نیست و مردم تمایل ندارند که در این واحد‌های ۲۵ متری زندگی کنند.
پورحاجت افزود: درباره آنچه امروز درباره آن صحبت شده، باید دید که در مقام اجرا، کاربری این واحد‌ها به چه صورت تعریف می‌شود. آیا به صورت واحد‌های مسکونی است، یا به صورت سوئیت آپارتمان هستند که جای بحث دارد.
 تجهیز خانه‌ ۲۵ متری هزینه بر است
وی تصریح کرد: ناگفته نماند که ما به لحاظ مسکن اجتماعی در سایر کشور‌ها با فرهنگ‌های متفاوت نسبت به فرهنگ خودمان مواجهیم. تجربه احداث مسکن‌های حمایتی و اجتماعی کوچک متراژ در سایر کشور‌های بلوک شرق وجود دارد، اما در کشور ما جاری نبوده است. به شخصه از این موضوع استقبال نمی‌کنم. 
پورحاجت بیان کرد: مضافا به نظر می‌رسد هزینه ساخت این واحد‌ها به لحاظ ساخت، بالاتر از ساخت واحد‌های مسکونی مشابه خواهد بود. مثلا اگر بنا باشد که یک واحد ۷۵ متری یا ۵۵ متری ساخته شود، همان سرانه‌ها را دارد که این واحد‌ها باید داشته باشند. آشپزخانه، تأسیسات، برق و ... را می‌خواهد. سرویس بهداشتی باید داخل آن لحاظ شود و... این‌ها هزینه است و هزینه را نسبت به متراژی که دارد، کاهش نخواهد داد.

 چه اصراری به ساخت واحد‌های ۲۵ متری داریم؟
دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در پاسخ به این سوال که آیا در کل این طرح غیرقابل اجرا است، گفت: این طرح را غیرقابل اجرا نمی‌دانم، اما در شرایطی نیستیم که بخواهیم به صورت اورژانسی از این واحد‌ها بهره‌‌‌‌‌‌برداری و استفاده کنیم. خوشبختانه ایران از لحاظ جغرافیایی از گستره وسیعی برخوردار است و اراضی مستعدی وجود دارد و می‌توان از ظرفیت زمین‌‌‌‌‌‌های کشور استفاده کرد، حال چه اصراری به ساخت واحد‌های ۲۵ متری داریم؟
وی تاکید کرد: این‌ها مستلزم برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی است و به جای اینکه به اجرای طرح‌های ساخت و ساز غیرمعقول بپردازند، دولت باید برای استفاده بهینه از اراضی که مالکیت گسترده بر روی آن دارد، برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی کند.