printlogo


«خانمان» بررسی ‌‌‌می‌کند:
راه و بیراهه تامین انرژی فولاد
رفع ضعف‌‌‌‌های زیرساختی انرژی برعهده دولت است، اما نه تنها ساخت نیروگاه برق را به فولادی‌‌‌‌ها واگذار کرده، بلکه به تازگی پیشنهاد بهره‌‌‌‌برداری از میادین گازی را هم به فولادی‌‌‌‌‌‌‌‌ها داده است.
زهرا پیربداقی

در تابستانی که گذشت چالش محدودیت برق، تعطیلی اکثر فولادی‌‌ها را به دنبال داشت. برآورد آمار نشان ‌‌‌می‌دهد علاوه بر اینکه محدودیت انرژی خسارت 8.3 میلیارد دلاری به صنعت فولاد وارد کرده، موجب کاهش سه میلیارد تنی تولید هم شده است. این در حالی است که صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر نقش کلیدی در تامین نیازهای دیگر صنایع بازی ‌‌‌می‌کند و کمبود انرژی تهدیدی برای صنایع وابسته به فولاد نظیر خودرویی‌‌ها، لوازم خانگی و صنعت ساختمان به شمار ‌‌‌می‌رود.
همچنین با توجه به اینکه این صنعت از مهره‌‌های اصلی ارزآوری، خلق ارزش افزوده و اشتغال‌‌‌‌زایی محسوب ‌‌‌می‌شود، نباید جایگاه خود را در اقتصاد از دست بدهد. بنابراین تجویز نسخه کارآمد برای جبران کمبود برق و گاز از ضروریات و بر دوش دولت است، اما از همان ابتدای امر دولت پیشنهاد ساخت نیروگاه به فولادی‌‌ها را داد و طی آن تفاهم‌‌‌‌نامه‌‌هایی به امضا رسید. نسخه‌ای ناکارآمد که به سرمایه‌گذاری کلانی نیاز داشت و زمانبر بود. از سوی دیگر حتی شرکت‌‌هایی که موفق به ساخت نیروگاه شدند در شرایط بحرانی قطعی برق را تجربه کرده‌‌‌‌اند. دولت در این مدت نه تنها در مدیریت تامین برق عملکرد نامطلوبی داشته و با هزاران چالش اجرا کرده است، بلکه به تازگی پیشنهاد بهره‌برداری از میادین گازی را به فولادی‌‌ها داده تا کمبود گاز را جبران کند. 
در گزارش امروز، روزنامه «خانمان» به بررسی راهکارهای دولت برای تامین انرژی فولادی‌‌ها پرداخته است که در ادامه ‌‌‌می‌خوانید.

  دولت از وظایفش شانه خالی کرد
در همین زمینه احمد دنیانور، عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به «خانمان» گفت: تامین زیرساخت‌‌ها از وظایف دولت به شمار ‌‌‌می‌رود و هرگونه کوتاهی در این مسیر موجب بالارفتن قیمت تمام شده تولید و درنهایت از دست رفتن جایگاه اقتصادی صنعت فولاد در بازارهای صادراتی خواهد شد. 
بنابراین دولت باید در نظر داشته باشد تا نیازهایی نظیر تامین برق، گاز، حفرچاه و ساخت آب شیرین کن را برطرف کند و بر دوش فولادی‌‌ها نیندازد. چرا که در قبال آن وظیفه‌ای ندارند و راندمان مجموعه‌‌های فولادی کاهش ‌‌‌می‌یابد.
وی افزود: با توجه به اینکه ساخت نیروگاه زمانبر است و به توان مالی شرکت‌‌‌‌ها بستگی دارد، قطعا مشکل فولادی‌‌ها حل نخواهد شد و این قصه همچنان ادامه خواهد داشت.
دنیانور با بیان اینکه فقط نیروگاه شرکت چادرملو وارد مدار شده است گفت: از آنجایی که برق وارد شبکه ‌‌‌می‌شود در زمان‌‌های قطعی حق استفاده نخواهد داشت و مشکل کمبود برق این شرکت همچنان پابرجاست. این یکی از دلایلی است که فولادی‌‌ها تمایلی به ساخت نیروگاه ندارند.
این عضو هیئت رئیسه انجمن تولید تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه فولاد فقط 7 درصد برق کشور را مصرف ‌‌‌می‌کند، اعمال محدودیت‌ها روش منسوخی است که خسارت بالایی به این صنعت وارد کرده است.

  لزوم توسعه و ساخت نیروگاه 
وی تاکید کرد: وزارت نیرو باید توسعه نیروگاه‌‌ها را در دستورکار خود قرار دهد و بودجه ای برای تعمیر و بالابردن بهره‌وریشان اختصاص دهد. همچنین ‌‌‌می‌تواند دست به راه‌اندازی نیروگاه برق آبی بزند.
دنیانورگفت: محدود کردن انرژی واحدهای تولیدی برای کوتاه مدت جواب خواهد داد. در حال حاضر پنج سال است فولادی‌‌ها با آن دست و پنجه نرم ‌‌‌می‌کنند و دولت هیچ برنامه ای نداشته و فقط برق و گاز را قطع کرده است. برای مثال فولاد خوزستان 40 روز و فولاد خراسان 28 روز در تعطیلی به سر ‌‌‌می‌برد.

  کاهش 15 درصدی تولید
این عضو هیئت رئیسه انجمن تولید تولیدکنندگان فولاد ایران اظهارکرد: یکی از صنایعی که بیشترین آسیب را از خاموشی‌‌‌ها دیده، صنعت فولاد است. به طوری که با کاهش 15 درصدی تولید مواجه بودیم و تداوم آن زنگ خطر فولاد و صنایع وابسته‌‌‌‌اش را به صدا در‌آورده است.

  تجارب کشورهای دیگر
وی تاکید کرد: تجارب کشورهای دیگر در این شرایط حاکی از آن است که سوبسید به صنایع پرداخت کرده‌‌‌‌اند. همچنین قیمت انرژی را کاهش ‌‌‌می‌دهند تا ضررها جبران شود. برای مثال ترکیه ساخت نیروگاه برق آبی را آغاز کرده که درصورت راه‌‌‌‌اندازی دیگر با کمبود برق مواجه نخواهند بود.

بهره‌‌‌‌برداری از میادین گاز بر دوش فولادی‌‌ها
دنیانور گفت: هنوز مشکل برق رفع نشده به فولادی‌‌ها پیشنهاد بهره‌برداری از میادین گازی را داده اند. برای مثال میدان گازی سرخون در بندرعباس تحویل فولاد مبارکه شده است و سایر شرکت‌‌های فولادی قصد سرمایه‌‌‌‌گذاری در این زمینه را دارند، اقدام کاملا اشتباهی است که درنهایت به بدنه تولید ضربه خواهد زد.
  باید از میادین گازی هم بهره‌‌‌‌برداری کنیم!
همچنین رضا شهرستانی به روزنامه «خانمان» گفت: ساخت نیروگاه در تخصص فولادی‌‌ها نبود و نباید برخی شرکت‌‌ها هم وارد این عرصه ‌‌‌می‌شدند. چرا که از تحقق اهداف خود باز‌‌‌می‌مانند.
وی با بیان اینکه نسخه‌‌‌‌ای که دولت پیچیده، زمانبر است گفت: ساخت نیروگاه بین 3 تا 5 سال طول ‌‌‌می‌کشد و در این مدت شرکت‌‌های فولادی متحمل خسارت بالایی ‌‌‌می‌شوند. همچنین به سرمایه کلانی نیاز دارد که از عهده تمام شرکت‌‌های فولادی برنمی‌آید. از سوی دیگر با توجه به اینکه 95 درصد تولید برق نیروگاه‌‌ها با سوخت گاز است و با چالش ضعف زیرساخت‌‌های گاز هم مواجه هستیم، شرکت‌‌های فولادی باید به دنبال بهره‌‌‌‌برداری از میادین گازی هم بروند.

  خلاف جهت آب شنا ‌‌‌می‌کنیم
این کارشناس صنعت فولاد تاکید کرد: در اعمال محدودیت‌‌های برق و گاز ایران برخلاف کشورهای دیگر عمل ‌‌‌می‌کند. در کشورهای پیشرفته قطع برق صنایع در اولویت آخر است و ابتدا محدودیت‌‌ها برای مصارف خانگی در نظر گرفته ‌‌‌می‌شود. چالشی که تمام صنایع با آن مواجه هستند و دولت طی این چند سال رویکرد خود را تغییر نداده است.