printlogo


شغل کارگران ساختمانی سخت و زیان‌آور است

میکائیل صدیقی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان گفت: کارگران ساختمانی سراسر کشور باید مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگی پیش از موعد باشند.
به گزارش ایلنا، صدیقی با بیان اینکه یکی از انتقادات اصلی کارگران ساختمانی بحث اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی‌ است که آخرین نسخه‌ مصوب آن در مجلس نمی‌تواند منابع ریالی کافی برای بیمه کردن کارگران را فراهم آورد؛ مسئله بیمه را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: با شرایط فعلی امیدی نداریم که کارگرانی که یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا را برعهده دارند بتوانند از بیمه‌ حداقلی تامین اجتماعی و حمایت‌های آن بهره‌مند شوند.
به گفته وی، کارگر ساختمانی با ۴۰ سال کار مداوم نمی‌تواند بازنشسته شود، ۴۰ سال کاری که هر روز آن خطر و فرسودگی بوده و جسم و جان کارگر را به شدت تحلیل برده است.
صدیقی در ادامه به موضوع سختی کار کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: نه تنها همه‌ کارگران ساختمانی باید بدون استثنا بیمه شوند، بلکه باید شغل‌شان در تمام رسته‌ها مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور باشد تا بتوانند از بازنشستگی پیش از موعد بهره‌مند باشند.
وی از پیگیری‌های این مسئله خبر داد و گفت: با وزارت کار این مسئله را  میان گذاشتیم و گفتیم تمام رسته‌های شغلی بخش ساختمان باید سخت و زیان‌آور باشند؛ آن‌ها اعلام کردند که آرماتوربندها به صورت فردی می‌توانند درخواست بدهند؛ ولی ما پیگیر هستیم تا تمام کارگران ساختمانی مشمول این قانون شوند.