printlogo


چهره ماندگار ایران در حوزه مهندسی راه و ساختمان:
آموزش معماری و شهرسازی تحول می‌‌خواهد

چهره ماندگار ایران در حوزه مهندسی راه و ساختمان بر ضرورت ایجاد تحول در سرفصل‌های آموزشی رشته‌های معماری و برنامه‌‌ریزی شهری تاکید کرد و گفت: باید توجه به ویژگی‌های اصیل معماری در دانشگاه‌های ما به عنوان یک اصل پذیرفته شود و ما بتوانیم دانشجویان این رشته را به سمت توجه به معماری و هویت اصیل ایرانی سوق دهیم.
دکتر محمود گلابچی با اشاره به اینکه معماری شهرسازی در کشور بخشی از هویت، افتخار، شکوه و فرهیختگی مردم سرزمین‌مان را نشان می‌دهد، اظهار کرد:  متاسفانه امروزه وضعیت معماری و شهرسازی آن شایستگی لازم را برای مردم و تاریخ کشورمان ندارد و به علت ورود افکار و اندیشه‌های غرب به کشور، رها کردن ارزش‌های اصیل معماری و از دست دادن هویت و ارزش‌های پایدار، در شرایط مطلوب قرار نگرفتیم.

  از قله‌های معماری گذشته فاصله زیادی داریم
وی در ادامه تصریح کرد: ما باید از نظر معماری و شهرسازی به سمتی حرکت کنیم که با محوریت انسان، ویژگی‌ها و نیازهای آن همخوانی داشته باشد. بر این اساس معماری‌های شهری باید بر اساس اقلیمی که انسان زندگی می‌کند اتفاق بیفتد، چرا که ما معتقدیم هویت معماری باید ظرف زندگی انسان‌ها باشد و بتواند هویت، فرهنگ و تاریخ ما را بازگو کند. متاسفانه امروز با قله‌های معماری که در گذشته قرار گرفته بودیم، فاصله زیادی داریم. در حالی که در گذشته ایران به سایر کشورهای جهان معماری ارائه می‌داد، به‌‌طوری‌‌که اثر تاریخی تاج محل و برخی آثار دیگر در کشورهای اطراف برگرفته از هویت معماری ایرانی بود.
رئیس موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که ما می‌توانیم به کیفیت مناسب معماری شهری دست یابیم، این است که در آموزش معماری و شهرسازی دانشگاه‌ها به ویژگی‌های سرزمینی و تاریخی خود توجه کنیم.
  ویژگی‌های اصیل معماری در دانشگاه‌ها پذیرفته شود
گلابچی با بیان اینکه نیازمند تحول و بازنگری در سرفصل‌های آموزش رشته‌های معماری و شهرسازی هستیم تا دانشجویان بتوانند در این فضا رشد کنند، به ایسنا گفت: باید توجه به ویژگی‌های اصیل معماری در دانشگاه‌ها به عنوان یک اصل پذیرفته شود و بتوانیم دانشجویان این رشته را به سمت معماری و هویت اصیل ایرانی سوق دهیم، نه اینکه دانشجویان این رشته‌‌ها تحت تاثیر معماری‌های غرب قرار بگیرند. متاسفانه اکنون این موضوع یک چالش در دانشگاه‌های ما محسوب می‌شود. 
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: متاسفانه دانشجویان ما در شرایطی آموزش می‌بینند که به‌‌جای توجه به ویژگی‌های سرزمینی و تاریخی معماری، با الگو گرفتن از معماری غرب و پست مدرنیسم یک معماری مشخص را در همه مناطق جغرافیایی کشور تاسیس و اجرا می‌کنند. درحالی‌‌که در کشور در اقلیم‌های مختلف قرار داریم و مصالح ساختمانی الگو و کیفیت آن باید با آن استان و سرزمین باشد.

  وزارت علوم سرفصل‌های آموزشی را بازنگری کند
وی با بیان اینکه باید وزارت علوم سرفصل‌های آموزش دروس معماری و شهرسازی را بازنگری کند، گفت: طبق برنامه وزارت علوم، برنامه‌های درسی دانشجویان باید هر سه سال یکبار بازنگری شود. اگر این اتفاق به درستی اتفاق بیفتد و کسانی در حوزه شهرسازی اقدام به بازنگری دروس کنند که معتقد به هویت و تاریخ معماری سرزمین ما باشند، ما شاهد به‌‌روز شدن سرفصل‌های دروس دانشجویان این رشته‌ها خواهیم شد. حل مشکل معماری و شهرسازی ما از دانشگاه‌ها شروع می‌شود و دستگاه‌های نظارتی نظیر شهرداری، نظام مهندسی و سایر دستگاه‌ها می‌توانند تحت تاثیر این بازنگری قرار بگیرند.