مسکن را قانونمند کنید!

مسکن را قانونمند کنید!

مجید گودرزی، کارشناس مسکن

هزاران سال است که ملک و مسکن تبدیل به منبع فشار دائمی به مردم ما شده است. این در حالی است که ما هیچ کمبودی در این دو بخش نداریم. ارباب و رعیتی و مالک و مستأجری بیرحمانه‌‌‌ترین نظامات اجتماعی بوده و است.  مشکلات و کمبودهای حوزه ملک و مسکن عمدی است. تمام کسانی که در این کشور به دنیا می‌‌‌آیند، به یک میزان حق بهره-مندی و بهره‌‌‌برداری از منابع این کشور را دارند، از جمله منبع زمین. آن هم بدون آسیب زدن به سهم آیندگان. اما این حق هیچ‌‌‌گاه به رسمیت شناخته نشده است. ما باید با قدرت از نظام فئودالی چند هزار ساله عبور کنیم. همان نظامی که سال‌‌‌های زیادی است دست‌‌‌وپای هر دگراندیشی و هر راه نجاتی را بسته و با قانون‌‌‌گذاری‌‌‌های منفعت‌‌‌طلبانه و یا جلوگیری از تصویب قوانین مترقی، راه را بر هر پیشرفتی بسته است. ما عقب ماندیم چون هنوز تورم مسکن و سرمایه‌‌‌گذاری در تورم مسکن، جذاب‌‌‌ترین سرمایه‌‌‌گذاری است. تاکنون بی‌‌‌قانون‌‌‌ترین بخش کشور، ملک و مسکن بوده و جهش شدید قیمتی این دو بخش از تمام فعالیت‌‌‌های اقتصادی ایران صرفه‌‌‌زدایی کرده است.
اکنون هیچ بخشی از اقتصاد ایران قادر به رقابت با ملک و مسکن نیست و هزینه فرصت مفت‌‌‌خوارگی در بخش ملک و مسکن در مقایسه با کشورهای پیشرفته، به شدت پایین است. اکنون حدود ۴۰ درصد سرمایه‌‌‌های کشور در این بخش سرمایه-گذاری شده است که بخش بزرگی از آن ارزش افزوده صفر دارد. این در حالی است که حدود ۱۰درصد سرمایه‌‌‌های کشورهای پیشرفته جذب این بخش می‌‌‌شوند. 
متاسفانه ما در اصلاح نظامات اجتماعی هم شکست خورده‌‌‌ایم و از نظام ظالمانه ارباب و رعیتی، اکنون به نظام ظالمانه‌‌‌تر مالک و مستاجری رسیده‌‌‌ایم و تا زمانی که وضع اینگونه است، نمی‌‌‌توان به پیشرفت کشور امیدوار بود و تمام پیشرفت کشور می‌‌‌شود، گران شدن افسارگسیخته مسکن. اکنون بازار مسکن ایران، وحشی‌‌‌ترین بازار جهان است و آنها قادرند در یک ساعت هزاران درصد به قیمت‌‌‌های پیشنهادی خود اضافه کنند، بدون آنکه مرتکب جرمی شده باشند. نظام فئودالی نباید بیش از این به کشور آسیب بزند. فئودالیسم ترمز اقتصاد ایران شده است.