افزایش وام ‌‌‌‌‌‌مسکن روستایی درانتظار دولت جدید

غلامرضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطرح کرد:

افزایش وام ‌‌‌‌‌‌مسکن روستایی درانتظار دولت جدید

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که قرار بود در پایان خردادماه پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی به دولت ارائه شود؟ گفت: به نظر می‌‌‌‌‌‌رسد به دلیل شهادت رئیس جمهور فقید شرایط فعلا برای ارائه پیشنهاد مهیا نباشد. علاقه‌‌‌‌‌‌مند بودیم که در اواخر خردادماه پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی تا ۴۰۰ میلیون تومان را به دولت ارائه کنیم، اما این روزها شرایط به گونه‌‌‌‌‌‌ای نیست که این پیشنهاد به دولت تقدیم شود.
غلامرضا صالحی، ادامه داد: منتظریم تا دولت چهاردهم مستقر شود و سپس پیشنهاد خود را به دولت جدید ارائه کنیم. معتقدیم که پرداخت تسهیلات مسکن روستایی توانسته روند ساخت‌‌‌‌‌‌وساز و نوسازی مسکن روستایی را سرعت بخشد. در شورای عالی مسکن سقف تسهیلات مسکن ملی از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان مصوب شد، بنابراین طبیعی است که با افزایش سقف وام مسکن روستایی نیز موافقت شود. 

 طفره بانک‌‌‌‌‌‌ها در تسهیلات ۵۵۰ میلیونی مسکن ملی
صالحی در پاسخ به این که بانک‌‌‌‌‌‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن ملی چندان روی خوش نشان نمی‌‌‌‌‌‌دهند و احتمالا با این افزایش و حتی افزایش سقف وام مسکن روستایی مخالفت شود، به بازار گفت: برخی بانک‌‌‌‌‌‌ها به‌‌‌‌‌‌ویژه بانک‌‌‌‌‌‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات مسکن ملی با سقف ۵۵۰ میلیون تومان هم طفره می‌‌‌‌‌‌روند و آن را پرداخت نمی‌‌‌‌‌‌کنند. مگر اینکه بانک‌‌‌‌‌‌ها در آینده بخواهند روش خود را تغییر دهند و این موضوع اصلاح شود.
وی در پاسخ به این که به اعتقاد کارشناسان، شورای عالی مسکن به جای افزایش سقف وام مسکن ملی باید نرخ سود آن را کاهش می‌‌‌‌‌‌داد چراکه اقساط وام مسکن ملی برای برخی اقشار بالا است، اظهار داشت: شاید در دو سال اول اقساط تا حدودی پایین باشد، اما در سال‌‌‌‌‌‌های بعد این نرخ سود می‌‌‌‌‌‌تواند تا حدودی متقاضیان را دچار مشکل کند. به هر حال چه دو سال اول و چه سال‌‌‌‌‌‌های بعد باید سود وام مسکن ملی را پرداخت کند. بنابراین چندان در اصل موضوع تفاوتی حاصل نمی‌‌‌‌‌‌شود.

 بنیاد مسکن صبر می‌‌‌‌‌‌کند تا دولت جدید مستقر شود 
صالحی در پاسخ به این که بنیاد مسکن با این تصور که دولت تغییر خواهد کرد پیشنهاد خود را برای افزایش سقف وام مسکن روستایی نگه داشته است؟ گفت: بنیاد مسکن فعلا صبر می‌‌‌‌‌‌کند تا دولت جدید مستقر شود چرا که فعلا در این ۴۰ روز گذشته شرایط مهیا نبود.
وی در پاسخ به این که شاید ۹ بانک عامل هم بخواهند این رفتاری که با وام مسکن ملی دارند را با تسهیلات مسکن روستایی انجام دهند؟ گفت: از سال ۸۴ وام مسکن روستایی درحال پرداخت است و رویکرد بانک‌‌‌‌‌‌ها نسبت به روستاها خیلی مناسب است. بعید است بانک‌‌‌‌‌‌ها در پرداخت وام مسکن روستایی اختلالی ایجاد کنند.

 روند مناسب پرداخت وام مسکن روستایی
او ادامه داد: آمارهای پرداخت وام مسکن روستایی نشان از روند مناسب پرداخت‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌دهد. به طوری که در ۴ ماه ابتدایی سال بالغ بر ۲۷۰ هزار متقاضی وام مسکن روستایی به بانک‌‌‌‌‌‌ها معرفی شده‌‌‌‌‌‌اند.
صالحی افزود: متقاضیان وام مسکن روستایی نباید در انتظار افزایش سقف وام مسکن روستایی باشند و فرصت را از دست بدهند و با گذشت زمان هزینه‌های تمام شده آنها در ساخت مسکن افزایش یابد. اگر متقاضی وام مسکن هستند و شرایط دریافت وام را دارند، اقدام و وام ۳۵۰ میلیون تومانی را دریافت کنند. از اول دی ماه ۱۴۰۲ پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی آغاز و در این مدت حدود ۵ ماه بیش از ۲۷۰‌ هزار نفر به بانک‌ها برای وام مسکن روستایی معرفی شده است.