وسعت این شهر با نهضت ملی مسکن دو برابر می شود

گزارشی از شاهکار دولت در شهرستان ملایر :

وسعت این شهر با نهضت ملی مسکن دو برابر می شود

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن متشکل از ۲۰۰ هزار واحد در ‌روستاها و ۸۰۰ هزار واحد در شهرها و در مجموع چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال، مهمترین برنامه محوری دولت مردمی و انقلابی سیزدهم برای افراد فاقد مسکن بود که در قالب "طرح نهضت ملی مسکن" گام خود را از همان روزهای نخست بر سر کار آمدن دولت آغاز کرد، طرحی ملی که نقاط قوت و ضعف آن بررسی شد و با وجود کش و قوس‌های فراوان در مسیر اجرا، امروز از پیشرفت و وضعیت خوبی برخوردار است.
دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که به دلیل عدم اعتقاد دولت سابق به تولید مسکن، بار اصلی ساخت را بر دوش این دولت انداخت، در واقع میراث سیاست‌های ضد تولید مسکن در دولت گذشته به دولتی رسید که افزایش رفاه به خصوص برای دهک‌های پایین را در دستور کار خود قرار داد، همین سیاست در استان ها و شهرستان ها نیز با جدیدت تمام دنبال شده است. در راستای پیشبرد سریع اهداف نهضت ملی مسکن، این مهم در دستور مجموعه مدیریتی شهرستان ملایر به عنوان دومین شهر بزرگ استان همدان با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر قرار گرفت، شهرستانی که در اجرای طرح‌های این‌چنینی و مگاپروژه‌های اقتصادی و عمرانی پیشتاز است و امروز نیز با تدبیر مسوولان این شهرستان به جرات می‌توان گفت ملایر در تامین زمین از نظر وسعت، فراتر از شاخص و بالاتر از بسیاری شهرستان‌ها و حتی مراکز استان‌ها است.
با وجود مردمانی خیّر، نیک‌اندیش و بخشنده، شاید سیر مراحل تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ملایر هموار تر از دیگر نقاط بوده است و امروز به طور قطع، می‌توان گفت نهضت ملی مسکن یک شاهکار دولت سیزدهم در شهرستان ملایر است که سال‌های سال مردم می‌توانند از خیرات و برکات و مزایای بی‌چون و چرای این طرح بزرگ ملی برخوردار شوند.

  توافق ۲ هزار هکتار زمین برای الحاق به شهر ملایر
طرح «شهرک جدید ویلایی» در قالب نهضت ملی مسکن چشم‌انداز روشنی پیش روی جهان شهر ملایر قرار داده است، طرحی که به گفته فرماندار ویژه ملایر یکی از اولویت‌ها، ماموریت‌های اصلی و وعده‌های جدی دولت صادق‌الوعد آیت‌الله رئیسی است.
«سلمان اسماعیلی» معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر در تشریح اقدامات انجام شده طرح نهضت ملی مسکن از ابتدا تاکنون به خبرنگار ایرنا گفت: برخی افراد در کشور، استان و شهرستان ملایر منتقد نهضت ملی مسکن هستند، عمدتا هم حُسن نیت دارند اما اگر نکته‌ و انتقادی وجود دارد، باید شفاف و کارشناسی شده مطرح شود.

 ثبت‌نام ۲۲ هزار ملایری در طرح نهضت ملی مسکن
وی با بیان اینکه انتقادهای زیادی در خصوص زمین طرح نهضت ملی مسکن ملایر وجود داشت، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم راجع به مگاپروژه‌ای همچون مسکن صحبت کنیم، باید در این زمینه علم و آگاهی لازم را داشته باشیم.
فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: ۲۲ هزار نفر برای طرح نهضت ملی مسکن در ملایر ثبت‌نام کردند که از این تعداد هفت هزار رو ۳۸۰ نفر واجد شرایط شدند و فرم جیم آنها سبز شد، با یک حساب سرانگشتی ریاضی، اگر میانگین هر خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم، باید پرسید کجای ملایر ۲۵ هزار خانوار را می‌توانیم ساکن کنیم که عاقلانه و منطقی و آینده نگرانه باشد!
 
 زیر بار مسکن مهرسازی برای مردم نرفتیم
به گفته اسماعیلی؛ عده‌ای مکان‌هایی همچون کمربندی،نامیله و بلوار کریم‌خان زند را برای ساخت مسکن های نهضت ملی مطرح می کردند که باید گفت هیچ فرقی بین این مکان‌ها و پلاک گلدره و سالارآباد و حرم‌آباد نیست.
فرماندار ملایر در خصوص موانع و مشکلات مربوط به تامین اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی در این شهرستان، گفت: مالکیت همه این زمین‌ها مربوط به دولت نیست، این مکان‌ها دارای خرده مالک و اراضی مرغوب و درجه یک کشاورزی هستند و تغییر کاربری آنها محال است، از طرفی در برخی مناطق اوقاف سهیم بود و اگر هم تغییر کاربری ممکن بود، اوقاف، شهرداری و خرده مالکان هر کدام باید سهم می‌برند.
وی همچنین اظهار کرد: توصیه ما به منتقدان نهضت ملی مسکن این است که با مطالعه اقدام به این کار کنند، ملایر بین اراضی مرغوب و روستاهایی همچون حرم‌آباد، ازناو، نامیله و حاجی‌آباد محصور است و در مکان‌های برای تعیین زمین، به باغ‌های انگور و اراضی درجه یک کشاورزی برخورد کردیم که امکان اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود نداشت.
فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه نمی خواهیم به هر طریق و با هر کیفیتی برای مردم مسکن بسازیم،خاطرنشان کرد: می‌توانستیم مسکن مهر بسازم، طرحی که چهار دولت از آن گذشت و هنوز مشکلات آن رفع نشده و بمب ساعتی ملایر است، هیچ زیرساخت فرهنگی، مذهبی، آموزشی و تجاری در آن دیده نشد .
اسماعیلی با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات و موانع، زیر بار مسکن مهرسازی نرفتیم، چون دنبال سکونتگاه ساختن برای مردم نبودیم،افزود: ما دنبال ساخت خانه‌های با کرامت هستیم و در این مسیر سختی‌هایی را متحمل شدیم که با آغوش باز آنها را پذیرفتیم.
 
 طراحی شهرک ویلایی ملایر در قالب نهضت ملی مسکن با افق ۵۰ ساله
وی یادآور شد: ادعا نمی‌کنیم این طرح بزرگ ۶ ماهه، یک ساله و ۲ ساله آباد می‌شود، این مگاپروژه قطعا زمان‌بر است و شهرک جدید ویلایی ملایر با افق ۵۰ ساله طراحی شده و از جمله یادگاران ارزشمند دولت سیزدهم در این شهرستان خواهد بود.
به گفته فرماندار ویژه ملایر؛ در طرح نهضت ملی مسکن و تعیین زمین، بهترین و شجاعانه‌ترین تصمیم را گرفتیم و به گفته معاون وزیر و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، در کل ایران ۱۵ هزار هکتار برای این طرح ملی در نظر گرفته شده که در ملایر به تنهایی ۲ هزار هکتار زمین برای الحاق با مردم قرارداد نوشتیم و توافق شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه اسفند، فروردین و اردیبهشت سختی را پشت سر گذاشتیم تا موفق شدیم ۲ هزار هکتار را برای الحاق به شهر ملایر اضافه کنیم، گفت: وسعت کنونی شهر ملایر را ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار است که با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، پس از سال‌ها وسعت ملایر بیش از ۲ برابر افزایش پیدا می‌کند.
 زمین ۲۰۰ متری به هر متقاضی واگذار می‌شود
وی یادآور شد: ما یک چشم‌انداز بلند برای الحاق به شهر ملایر داشتیم و ۵۱۵ هکتار برای فاز نخست طرح نهضت ملی مسکن شامل بخشی از پلاک گلدره و غیاث‌آباد را توافق کردیم و هم اکنون طرح مکان‌یابی در کمیته فنی و شورای برنامه‌ریزی مصوب شده و طرح جامع براساس وعده مشاور در حال نهایی شدن است و پس از تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی، عملیات اجرایی آن شروع و زیرساخت‌ها منتقل می‌شود.
فرماندار ویژه ملایر گفت: پس از آغاز عملیات اجرایی طرح، بلافاصله فراخوان می‌دهیم تا متقاضیان ثبت‌نام‌های خود را قطعی کنند و زمین‌ها را قطعه‌بندی و شروع به قرعه‌کشی و واگذاری زمین می‌کنیم و به هر متقاضی واجد شرایط زمین ۲۰۰ متری می‌دهیم و به هر میزان پروژه پیشرفت داشته باشد، وام بانکی آزاد می‌شود.
اسماعیلی هزینه تمام شده ساخت نهضت ملی مسکن را در این شهرستان حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: برای ۱۳ هزار متقاضی واجد شرایط زمین آماده می‌کنیم تا به آنها مسکن ویلایی بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: پروژه نهضت ملی مسکن برای ملایر ماندگار است و پای همه هزینه‌های این پروژه هم ایستاده‌ و معتقدیم ملایر در تمامی حوزه‌ها باید توسعه پیدا کند.
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه در دیگر شهرهای شهرستان ملایر نیز زمین‌های مورد نیاز توافق شده است، گفت: در اسلامشهر آق‌گل اصلا متقاضی نداشتیم، اما برای تامین زمین در آن توافق کردیم و در سامن، جوکار، ازندریان و زنگنه ۱۲۰ هکتار با مردم توافق کردیم و در حال سیر مراحل تغییرکابری و الحاق این اراضی هستیم.

 تامین زمین در شهرهای زنگنه، جوکار و ازندریان قطعی شد
اسماعیلی با بیان اینکه در جوکار اصلا زمین نیاز نداشتیم اما این مهم را انجام دادیم تا در آینده در صورت وجود متقاضی مسکن به مشکل برنخوریم، اظهار داشت: در همین هفته دولت، ۲۶۰ واحد از طرح نهضت ملی مسکن را کلنگ‌زنی می‌کنیم که ۶۰ واحد از باقیمانده اقدام ملی مسکن در دولت قبل و در شهرهای دیگر در مجموع ۲۰۰ واحد عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.
وی از قطعی شدن تامین زمین در شهرهای جوکار، ازندریان و زنگنه خبر داد و گفت: پیام تکمیل ثبت‌نام برای متقاضیان این شهرها ارسال شده است.
فرماندار ویژه ملایر یادآور شد: درباره نام منطقه جدید الحاقی به شهر ملایر هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم و قرار است مسابقه‌ ای در این خصوص برگزار کنیم تا متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی نام منطقه جدید ملایر با نظر مردم انتخاب شود .

 ایجاد دهکده سلامت در شهرک جدید ویلایی ملایر
رئیس اداره راه و شهرسازی ملایر با بیان اینکه اراضی درنظر گرفته شده برای ساخت شهرک ویلایی به شکل مرحله به مرحله تخصیص می یابد و صاحب زیرساخت می شود،گفت: پس از تامین اراضی ۵۱۵ هکتاری در فاز نخست طرح نهضت ملی مسکن ملایر، امکان بازگشایی سایت و ثبت نام متاقضیان جدید وجود دارد.
"مهدی عطایی" با تاکید بر اینکه تا ۱۵۰۰ هکتار موافقت اولیه با سازمان ملی زمین و مسکن گرفته شده و باید به سمتی برویم که زیرساخت‌های شهرک ویلایی آماده شود، خاطرنشان کرد: براساس برآوردهای انجام شده، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان ارزش زمینی است که قرار است با کاربری مسکونی به مردم واگذار شود.
عطایی ادامه داد: درنظر داریم برای ۷۵۰۰ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن و هزار واحد در قالب جوانی جمعیت زمین واگدار کنیم و همچنین ۵۷۰ نفر ثبت‌نامی دارای سه فرزندی و بیشتر داریم و در مجموع قرار است هشت هزار و ۵۰۰ واحد را در این منطقه جدید ساماندهی کنیم.
وی با بیان اینکه ساعت‌ها، هفته‌ها و ماه‌ها راجع به این طرح بزرگ ملی بحث کردیم و مراحل زیادی طی شد تا مشاوران دارای صلاحیت روی امکان‌سنجی پروژه کار می‌کنند، گفت: از شهریور ۱۴۰۰ درگیر این پروژه هستیم و امیدواریم به زودی آنرا به سرانجام برسانیم.
به گفته این مسوول؛ برای مجموع عملیات زیربنایی و روبنایی این طرح بزرگ عمرانی حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در جریان این طرح، جاده اسلامشهر آق‌گل به محور گردشگری تبدیل می‌شود.
رئیس اداره راه و شهرسازی ملایر با بیان اینکه ۱۰ هکتار نیز برای اجرای دهکده سلامت در کنار این پروژه در نظر گرفته شده است، یادآور شد: ملایر تنها شهر در کشور است که درون آن در قالب مسکن نهضت ملی خانه های با حیاط‌های مرکزی و معماری ایرانی و اسلامی احداث می شود و تنها شهر در غرب کشور است که زمین به صورت ویلایی به متقاضیان نهضت ملی مسکن واگذار می شود.  شهرستان ملایر دارای ۶ شهر ملایر، سامن، ازندریان، زنگنه، جوکار و اسلامشهر آق‌گل است.