سبک های معماری مدرن    

سبک های معماری مدرن    

برخلاف سبک‌های معماری پیشین، در سبک معماری نوین اصالت وجود ندارد. در سبک‌های معماری قدیمی وابستگی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری بین بنا و مردمان منطقه به وضوح قابل مشاهده است. در حالی‌ که معماری مدرن فاقد اقتدار سبک کلاسیک است. اما خلاقیت و ابتکار طراح با تصور ایجاد تغییر در اوضاع زندگی انسان‌ها، توانسته سبک مدرن را به خوشبینانه‌ترین سبک معماری تبدیل کند.
سبک معماری مدرن که از اوایل قرن بیستم شروع شد، با ایجاد تحول در استفاده از مصالح جدید همانند بتن‌آرمه، فلز و شیشه و همچنین تکنیک‌های معماری جدید، حتی در بین پروژه‌های دولتی و سازمانی بسیار مورد اقبال قرار گرفت. از سال 1980 سبک‌های پست مدرن و نئوکلاسیک به عنوان رقیب جای سبک مدرن را گرفتند. در ابتدای قرن بیستم سبک‌های معماری باوهاوس، د استایل، سازه‌انگاری و اکسپرسیونیسم، در میانه قرن، فانکشنالیسم، مینیمالیسم، اینترنشنال استایل، متابولیسم، بروتالیسم و در اواخر قرن نیز پست مدرنیسم، هایتک و ساختارشکنانه پا به عرصه وجود گذاشتند. در ادامه به معرفی بهترین شیوه‌های معماری سبک مدرن در ابتدا، میانه و انتهای قرن بیستم می‌پردازیم.
معماری باوهاوس
در سال 1919 در آلمان، شخصی با نام والتر گروپیوس مدرسه‌ای در جهت تدریس معماری و هنر تأسیس کرد. وی نام این مدرسه را «باهاوس» به معنی خانه ساخت‌وساز گذاشت. به سرعت مدرسه باهاوس به عنوان الگویی برای سایر مدارس معماری جهان و به‌ویژه اروپا، تبدیل شد.
معماری د استایل
سبک معماری د استایل در کشور هلند و در سال 1917 آغاز به فعالیت کرد. این سبک تا سال 1931 به نقطه اوج خود رسید.
معماری کانستراکتیویسم
در دهه 1920 در اتحاد جماهیر شوروی سبک معماری جدیدی با نام کانستراکتیویسمیا همان سازه‌انگاری ابداع شد. درست زمانی که هنوز سبک های معماری باهاوس و د استایل در حال فعالیت و گسترش بودند. ولادیمیر تاتلین و ال لیسیتسکی از جمله معماران فعال در این سبک بودند که به دلیل پروژه‌های انجام نشده‌شان در این سبک شهرت یافتند. 
معماری اکسپرسیونیسم
معماری اکسپرسیونیسم بر پایه عواطف و احساسات طراحی شده و شامل تصاویر عاطفی، اندامی و زیستی است. اکسپرسیونیسم پس از مدتی از شرایط کشورهای آلمان، دانمارک، چک و اتریش متأثر شد.
معماری فانکشنالیسم
پس از جنگ جهانی اول و در دهه 1930 در کشورهایی مثل آلمان، لهستان و اتحاد جماهیر شوروی که متأثر از جنگ بودند، تحت تأثیر مفاهیم انسان‌گرایی مدرن و ایده‌های سوسیالیستی، این سبک معماری روی کار آمد.
معماری مینیمالیسم
سبک معماری مینیمالیسم در دهه 1920 توسط معماری به نام میس ون درروهه طراحی و با استفاده از مفاهیم سبک های معماری د استایل و باهاوس شروع به فعالیت کرد.