تحولات عمرانی در حاشیه نصف‌جهان

تحولات عمرانی در حاشیه نصف‌جهان

با پایان فرآیند آزادسازی‌ها، کیلومتر صفر تا هشت حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان افتتاح می‌شود و موجب کم‌شدن حجم ترافیک در مرکز شهر و کاهش آلودگی هوای شهر و کاهش زمان سفر شهروندان می‌شود. همچنین این پروژه در موقعیت شرق شهر نشان‌دهنده نگاه ویژه مدیریت شهری این کلان‌شهر به حاشیه شهر است.
تا همین چند سال پیش در محدوده شرقی نصف‌جهان، فرسودگی و محرومیت همچون وصله‌ای ناجور، خودنمایی می‌کرد؛ در این نقطه جاده‌های باریک و تاریکی می‌دیدیم که در آن ارابه‌های آهنین بی‌محابا تردد می‌کردند، اما در حال حاضر همان جاده‌ها درحال تبدیل شدن به شریان‌های عریض و طویل است.
فعالیت‌های عمرانی در دوره‌های مختلف مدیریت شهری اصفهان، در نقاطی از شهر بیشتر ملموس بوده است و دوره ششم نیز از این قائده مستثنی نیست؛ در این دوره سعی شده است تا پروژه‌ها به حاشیه شهر برده شود تا علاوه بر محرومیت‌زدایی، حاشیه نصف‌جهان نیز توسعه پیدا کند.
اصفهان روزبه‌روز بزرگتر و پهنه‌هایی به این شهر اضافه می‌شد؛ رینگ سوم در دهه ۱۳۷۰ احداث و سال ۱۳۹۲ شهر خوراسگان به‌عنوان منطقه پانزده‌گانه شهرداری، به اصفهان ملحق شد تا روند توسعه شرق شهر سرعت گیرد.
عملیات احداث حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان از سال‌های گذشته آغاز شد و با تغییر مدیریت ارشد شهر متوقف نشد تا این سیاست درست برای شهر اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری ادامه پیدا کند.
احداث رینگ چهارم ترافیکی اصفهان به‌طول ۷۸.۲ کیلومتر، اوایل دهه ۱۳۹۰ آغاز شد و با توجه به تأثیر آن بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا، در دوره ششم با جدیت پیگیری شده است، البته حدود ۴۶ کیلومتر این مسیر در محدوده شهری اصفهان قرار دارد و سایر مسیر در محدوده شهرهای اطراف این کلان‌شهر است. در حال حاضر تکمیل پروژه حلقه محافظتی در موقعیت شرق اصفهان (کیلومتر صفر تا هشت) واقع در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان، حدفاصل مجموعه پل‌های سردار شهید سلیمانی تا تقاطع غیرهمسطح آفتاب در مراحل پایانی قرار دارد و امید می‌رود در این دوره از مدیریت شهری به مرحله بهره‌برداری برسد. عملیات احداث پل شهدای خاتون‌آباد کیلومتر ۱۳۰۰ و اجرای مسیر کیلومتر ۴.۰ تا ۱۵۰.۱ حلقه حفاظتی واقع در منطقه ۱۵ (از کارخانه قند تا خاتون‌آباد) از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام سازمان عمران شهرداری اصفهان است؛ این پروژه تاکنون بیش از ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با فعالیت جهادی در حال پیگیری تا رسیدن به مرحله تکمیل است.

 پروژه رینگ چهارم 
رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان به ایمنا گفت: رینگ چهارم یکی از پروژه‌های شاخص و مهم مدیریت شهری بوده است و تمام مدیران ارشد در دوره‌های مختلف تلاش کرده‌اند این رینگ به سرانجام برسد. این پروژه به دلیل مبالغ زیاد برای آزادسازی‌های مختلفی که در محدوده شهر و اراضی کشاورزی وجود داشت، نیازمند زمان زیادی بود.
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: کیلومتر صفر تا هشت رینگ چهارم ترافیکی با سختی‌های بسیاری روبه‌رو شده و مدیریت شهری تلاش کرده است تا از این سختی‌ها عبور کند و به پیشرفت مطلوبی دست پیدا کند.
میرباقری با بیان اینکه پروژه رینگ چهارم یکی از اولویت‌های مدیریت شهری است، گفت: هر چند ماه یک‌بار در راستای رصد پروژه‌های شاخص در این کمیسیون جلساتی برگزار می‌شود و تمام پروژه‌های شاخص در قالب کنترل پروژه رصد می‌شود، همچنین پس از برگزاری چند جلسه تصمیم گرفتیم تا از کیلومتر صفر تا هشت رینگ چهارم بازدید میدانی شود.
وی ادامه داد: پس از بازدید متوجه شدیم که این پروژه بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر آزادسازی ۳۰ پلاک در محدوده پل سردار سلیمانی و پل خاتون‌آباد (محله دهنو) انجام نشده است و این ۳۰ پلاک باید تخریب شود تا پروژه کیلومتر صفر تا هشت رینگ چهارم با سرعت پیشرفت کند.
میرباقری گفت: پیش‌بینی تأسیسات بسیار قوی، یکی از چالش‌ها و سختی‌های این پروژه است و موجب افزایش مدت زمان بهره‌برداری از پروژه می‌شود.
وی با بیان اینکه رینگ چهارم از سمت پل سردار سلیمانی آغاز شده است و باید به نقطه دهنو متصل شود تا به مرحله بهره‌برداری برسد، اضافه کرد: شهرداری تلاش می‌کند این پروژه به‌زودی به پایان برسد و برای بهبود ترافیک شهر در اختیار شهروندان قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در نظر داریم تا با برگزاری جلسات متعدد شاهد آزادسازی ۳۰ پلاک باقی‌مانده در طول مسیر این پروژه باشیم.

 نفسی تازه برای شهر زندگی
اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان به ایمنا گفت: از سیاست‌های کلان اجرایی شهرداری اصفهان، محدود کردن معضلات ترافیکی در شریان جنبی این کلان‌شهر است، به ‌طوری که در حال حاضر برنامه اصلی مبتنی بر این است که معضلات حل‌نشده ترافیکی درون‌شهری را با احداث حلقه‌ای طلایی به نام «حلقه چهارم ترافیکی اصفهان» حل کنیم تا خودروهایی که قصد سفر از محورهای شمال به جنوب شهر و بالعکس را دارند، تا حد امکان از شریان‌های داخلی شهر (رینگ دوم و سوم) با توجه به تکمیل بودن ظرفیت آن‌ها به‌ویژه در ساعات پیک ترافیک عبور نکنند.
وی ادامه داد: مسیر این رینگ از مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز می‌شود و به سمت دولت‌آباد، محدوده خورزوق و میدان استقلال پیش می‌رود و به انتهای خیابان آتشگاه نزدیک پل زندان، شهر ابریشم، جنوب سپاهان‌شهر سپس به سمت اشکاوند و درنهایت به نقطه آغاز مجموعه پل‌های حاج قاسم سلیمانی می‌رسد.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان تاکید کرد: عملیات احداث حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان از سال‌های گذشته آغاز شد و با تغییر مدیریت ارشد شهر متوقف نشد تا این سیاست درست برای شهر اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری ادامه پیدا کند.
کشاورزراد گفت: بخش‌هایی از تقاطع‌های غیرهمسطح رینگ چهارم ازجمله مجموعه پل‌های میدان استقلال، پل اشکاوند، مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تقاطع غیرهمسطح آفتاب، سال‌های گذشته احداث شده بود.
وی اضافه کرد: عملیات اجرایی کیلومتر صفر تا هفت رینگ چهارم در سال‌های اخیر در دستورکار قرار گرفته بود و با اقدامات انجام شده، کیلومتر چهار تا هفت آن به پایان رسیده و در حال حاضر کیلومتر صفر تا چهار در حال اجرا است.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار دیوارهای طرح‌دار پیش‌ساخته را در مجتمع تولیدی صفه سازمان عمران تولید می‌کنیم تا ضمن اجرای عملیات آزادسازی، عملیات احداث زیرگذر شهدای خاتون‌آباد نیز انجام شود.
کشاورزراد گفت: هزینه عملیات اجرایی کیلومتر صفر تا چهار رینگ چهارم حدود هزار میلیارد تومان است که با احداث هشت پل و زیرگذر در حال انجام است؛ پل اول در ۴۰۰ متری مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی روی کانال است که علاوه بر احداث آن و با توجه به بازگشایی زاینده‌رود در بعضی زمان‌ها، نباید حین انجام عملیات تعریض رینگ، سدی برای عبور آب ایجاد می‌کردیم. از این‌رو تمهیدات لازم را اندیشیدیم و همزمان با عبور آب در کانال، عملیات عمرانی را انجام دادیم.
وی ادامه داد: پل‌های دوم، سوم و چهارم شامل دو دوربرگردان و یک پل مستقیم در محدوده محله خاتون‌آباد است که مزین به‌نام «شهدای خاتون‌آباد» شد؛ عملیات اجرایی این پل در حال حاضر ۸۳ درصد پیشرفت دارد و البته با توجه به اینکه در آن بخش شاهد محدوده شهری هستیم و عبور و مرور شهروندان را داریم، طراحی را از طریق اداره طراحی پیگیری کردیم.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان تاکید کرد: در مسیر محله‌های خاتون‌آباد، دهنو و قلعه، لکه‌های کوچک و مغازه‌های ریزدانه‌ای وجود دارد و تعداد مالکان زیاد است. به‌عنوان مثال از یک مغازه ۱۰ متر مربعی که محل کسب و پیشه چندین ساله یک نفر بوده است تا پلاک‌های بزرگ‌تر باید آزادسازی شود و در این فرایند تلاش کرده‌ایم هیچ حقی از مالکان ضایع نشود.
کشاورزراد گفت: در ادامه مقرر شد از منظر شهری نیز پروژه مورد توجه قرار گیرد، به‌همین منظور برای نخستین‌بار دیوارهای طرح‌دار پیش‌ساخته را در مجتمع تولیدی صفه سازمان عمران به موازات تولید می‌کنیم تا ضمن اجرای عملیات آزادسازی، عملیات احداث زیرگذر نیز انجام شود و پس از آزادسازی املاک در مسیر، منتظر عملیات اجرایی نباشیم.
وی اضافه کرد: اداره طراحی شهرداری، طرح زیرگذر را تا عرض ۷۶ متری رینگ، دو کندروی همسطح در دسترسی محلی و دو تندرو در زیرگذر برای تردد خودروهای سبک و سنگین ارائه داد تا در آینده تداخلی با عبورومرور مردم نداشته باشد. معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این بخش از پروژه همزمان با آزادسازی مسیر انجام و بخشی از عملیات ازجمله حفاری شمع‌ها و بتن‌ریزی به‌عنوان سازه نگهبان در این زیرگذر انجام می‌شود.

 ضرورت آزادسازی ۳۰ پلاک
مهدی فاضل، مدیر پروژه کیلومتر صفر تا هشت رینگ چهارم ترافیکی اصفهان گفت: این پروژه یکی از قابل‌توجه‌ترین پروژه‌های این کلان‌شهر بوده و وزن آن دو برابر رینگ سوم ترافیکی است.
وی با بیان اینکه این پروژه حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ادامه داد: اتصالات قسمت شرق این رینگ شامل مسیرهای فرودگاه، یزد، تهران، کرمان و شیراز است و به‌زودی برقرار خواهد شد.
مدیر پروژه کیلومتر صفر تا هشت رینگ چهارم ترافیکی اصفهان با بیان اینکه این پروژه تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک سطح شهر دارد، تاکید کرد: آزادسازی‌های محله خاتون‌آباد، از مهم‌ترین دلایل به تأخیر افتادن زمان بهره‌برداری این پروژه است.
فاضل گفت: ازجمله مشکلات قسمت شرق این رینگ می‌توان به آزادسازی‌های محله خاتون‌آباد اشاره کرد، زیرا توافق با مالکان این املاک بسیار دشوار است.
وی اضافه کرد: در کیلومتر صفر تا هشت این رینگ آزادسازی‌های بسیاری در محله‌های خاتون‌آباد و دهنو صورت گرفته است.
مدیر پروژه کیلومتر صفر تا هشت رینگ چهارم ترافیکی اصفهان با بیان اینکه در طول این مسیر حدود ۳۰ پلاک تجاری و مسکونی وجود دارد که نیازمند آزادسازی است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این ۳۰ پلاک تا یک ماه آینده آزادسازی شود و تلاش شبانه‌روزی سازمان عمران تا پایان سال جاری به نتیجه برسد.
فاضل گفت: شهرداری منطقه ۱۵ این کلان‌شهر تلاش می‌کند تا این آزادسازی‌ها به‌زودی انجام شود و برای عملیات اجرایی در اختیار معاونت عمران قرار گیرد. در صورتی که تمام آزادسازی‌های این پروژه تا یک ماه آینده به‌طور کامل انجام شود، قسمت شرقی این رینگ به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد.