روزاروز

روزاروز

روز بخیر، اینجا خانمان است و ما مهم‌ترین اخبار 15 تیر ماه 1403 را برای شما به صورت جمع ‌و جور خلاصه کرده‌ایم تا بدانید در مملکت و دنیا چه خبر بوده است؛

   مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با کاندیداتوری مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روز جمعه در سراسر کشور برگزار شد. 

   مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اعلام لزوم تداوم و افزایش همراهی همه‌‌جانبه شهروندان تهرانی در مدیریت مصرف برق؛ از تخصیص پاداش خوش‌‌مصرفی به حدود نیمی از مشترکان برق خانگی شهر تهران از ابتدای خردادماه، خبر داد.

   علی‌‌اکبر صالحی در پاسخ به این که گفته می‌‌شود آقای جلیلی با مانع‌‌تراشی، جلوی توافق احیای برجام در دولت رئیسی را گرفته است، به «انتخاب» گفت: «توافق در آستانه تمام شدن بود؛ قرار بود شهید امیرعبداللهیان برای امضای توافق برود. ظاهرا در شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد می‌‌کنند که خواسته‌ای را اضافه کنند و آن منجربه برهم خوردن توافق می‌شود.»

   تورم ترکیه پس از ۸ ماه کاهشی شد که این کاهش می‌تواند بخشی از بار بحران رو به افزایش هزینه زندگی را جبران کند. مقامات خوشبین هستند که این کاهش نرخ شروعی برای کاهش سریع تورم پس از یک چرخه قوی انقباض پولی است که شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی نرخ بهره کلیدی به ۵۰ درصد در کمتر از یک سال بود.

   وزیر آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی برای ۶۷ هزار بازنشسته فرهنگی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پیگیری و صادر شده است.

   خبرگزاری رویترز به نقل از هفت منبع ارشد آگاه از کارزار انتخاباتی بایدن، کاخ سفید و کمیته ملی دموکرات‌ها، گزارش داد: در صورت کناره‌گیری بایدن، معاون او، «کاملا هریس» گزینه اصلی جانشینی او به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات نوامبر است.

   ارتش روسیه اعلام کرد که ۵ جنگنده «اف-۱۶» که برای ورود به اوکراین آماده می‌شد منهدم کرده است.

   وزیر اقتصاد گفت: رشد اقتصادی دولت سیزدهم به نسبت میانگین دهه ۸۰ و ۹۰ بالاتر است. در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی، وضعیت در سه سال گذشته نسبت به میانگین دهه ۸۰ و‌ ۹۰ مطلوب‌تر بوده است. در رابطه با نرخ رشد نقدینگی هم ما با کاهش این موضوع مواجه‌ شدیم.

   بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا گفت: «عملکرد من در مناظره خیلی بد بود، اما می‌دانید من ۲ بار در ژوئن و پیش از مناظره سفر خارجی داشتم که اختلاف زمانی زیادی داشتند. وقتی از سفرها برگشتم به توصیه‌های رئیس دفترم گوش ندادم و برای همین در زمان مناظره داشت خوابم می‌برد. این توجیه نیست، اما توضیح است.»