دولت با انبوه‌سازان حرفه‌ای وارد تعامل شود

حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران:

دولت با انبوه‌سازان حرفه‌ای وارد تعامل شود

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: تکمیل و رسیدگی به متقاضیان باقی‌مانده نهضت ملی مسکن، می‌تواند زمینه را برای تقویت بازار مسکن فراهم کند.
دولت چهاردهم در حالی روی کار می‌آید که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور باقی مانده است؛ بنابراین باید در ابتدا هرچه سریعتر بتواند با ظرفیت‌های خود متقاضیان و همچنین مردمی‌سازی این پروژه‌های باقی مانده را تکمیل کند. 
همچنین در کنار متقاضیان، انبوه‌سازان و همچنین بخش خصوصی هم حضور دارند که می‌توانند از ظرفیت این بخش هم برای تقویت و تولید واحد‌های مسکونی استفاده کند.
بر اساس این گزارش، حدود ۵ میلیون نفر متقاضی برای دریافت نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که باید هرچه سریعتر این پروژه‌ها به اتمام برسند و به متقاضیان واقعی تحویل داده شوند. همچنین باید به وضعیت سایر افرادی هم که در این طرح ثبت‌نام کرده و هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند، رسیدگی شود تا چشم انتظاری آنها هم به اتمام برسد.

 تداوم ساخت مسکن و اعطای زمین در دولت چهاردهم
در همین رابطه حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با بیان اینکه ساخت یک میلیون مسکن در سال و اعطای زمین رایگان از سوی دولت چهاردهم باید ادامه پیدا کند، گفت: اعطای زمین رایگان از سوی دولت اقدام خوبی است، اما باید این زمین به سازندگان واگذار و از آنها تعهد گرفته شود که در مدت معین واحد‌های مسکونی ساخته شوند و به اتمام برسند.
این فعال صنعت ساخت‌وساز در ادامه افزود: تخصیص زمین به متقاضیان خود زمینه‌ساز افزایش مشارکت مردم شده و به نوعی مردمی‌سازی خود نقش موثری در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن دارد؛ بنابراین باید دولت چهاردهم هم در قالب تخصیص زمین و همچنین تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن بتواند بازار مسکن را رونق دهد.

 پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن تسریع شود
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در عین حال اضافه کرد: دولت باید پیگیری‌های لازم از سوی بانک‌ها برای تسهیلات نهضت ملی مسکن را که هم اکنون به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است، انجام دهد تا هرچه سریعتر این واحد‌های مسکونی باقی مانده که تعداد آنها به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده است، تکمیل شوند.

 دولت با انبوه‌سازان حرفه‌ای همکاری کند
این انبوه‌ساز یادآور شد: وظیفه دولت این است که با مجموعه‌های حرفه‌ای انبوه‌ساز و سازنده‌ها تعامل مناسب و برنامه‌ریزی شده برقرار کند. همچنین با الحاق اراضی به شهر‌ها بتواند زمین مورد نیاز برای سایر پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌ها را فراهم کند.
محتشم در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی دولت بهترین اقدام برای بهبود و افزایش میزان تولید مسکن تکمیل واحد‌های نهضت ملی مسکن باقی‌مانده و همچنین واحد‌های مسکن مهر است که برای این طرح تا به امروز برنامه‌ریزی‌های زیاد و زمانگیری انجام داده‌اند. بنابراین هرچه سریعتر باید این واحد‌ها تعیین تکلیف شوند.