ساخت مسکن ملی در بخش فولاد نمودی ندارد

احتمال رشد منفی بازار فولاد تا پایان سال

ساخت مسکن ملی در بخش فولاد نمودی ندارد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به افزایش غیرمنطقی قیمت آهن اسفنجی گفت: محدودیت بازار، عرضه کم در بورس و بالا بودن تقاضا از مهمترین عواملی است که موجب رشد قیمت این محصول شده است.
بهرام سبحانی به با بازار گفت: در حال حاضر تولید، روال عادی خود را دارد و با همان روند سابق انجام می‌‌شود. البته همانطور که می‌‌دانید، مدتی در تابستان محدودیت برق بود، اما آن محدودیت ها برداشته شد و تولید روی همان ظرفیت‌‌های قبلی قرار گرفت.
وی افزود: البته احتمالا محدودیت گاز هم از ماه جاری (آبان ماه) یا ماه بعد شروع می‌‌شود و روی تولید احتمالا اثرگذار خواهد بود منتها بازار خیلی خوب نیست؛ یعنی تقاضای قوی و شدیدی روی بازار نیست که عمدتا به دلیل رکود ساخت و سازها باشد.
وی همچنین درخصوص اثرگذاری شروع ساخت و ساز مسکن ملی بر بازار فولاد نیز گفت: تا جایی که بنده می‌‌دانم هنوز ساخت و ساز مسکن ملی اجرایی نشده است، یا حداقل اگر آغاز شده اثر آن در بخش فولاد چندان نمودی نداشته است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین در خصوص نوسانان قیمت‌‌ها نیز گفت: در مورد شمش فولاد که افزایش قیمت‌‌ها چندان نبوده، به طوری که می توان گفت افزایش یک‌‌دهم تورم هم نبوده است. با این وجود غالبا افزایش قیمت در مورد آهن اسفنجی است که خوراک تولیدکنندگان شمش است و آنها روی قیمت آهن اسفنجی معترض هستند که افزایش غیرمنطقی هم داشته است. ضمن اینکه هرچقدر هم جلو می‌‌رویم، با سرد شدن هوا و محدودیت گاز احتمالا بدتر می‌‌شود.
وی همچنین د‌‌رخصوص اصلی ترین عوامل موثر بر افزایش قیمت آهن اسفنجی نیز گفت: محدودیت بازار، عرضه کم در بورس و بالا بودن تقاضا از مهمترین عواملی است که موجب شده قیمت این محصول بالا باشد.
سبحانی همچنین در پاسخ به این سوال که به طور کلی تولید فولاد سبز ایران در چه شرایطی است، گفت: در این حوزه ایران به طور کلی با بقیه دنیا یک فرق اساسی دارد و آن این است که تولید فولاد ما نسبت به بقیه دنیا از نظر گازهای آلاینده، پاکتر است. به دلیل اینکه در دنیا بیشتر تولید روی کوره بلندها است؛ یعنی زغال سنگ مصرف می‌‌کنند طبیعتا آلایندگی بیشتری دارند و ما گاز طبیعی و برق مصرف می کنیم و لذا آلایندگی کمتری داریم.
وی ادامه داد: با این وجود در مورد فولاد سبز که هدفش حذف گازهای گلخانه‌‌ای در فرآیند تولید فولاد است، یک بحث اساسی است که در همه جای دنیا روی آن کار می‌‌کنند و در ایران نیز روی آن کار می‌‌شود، اما بحث امروز و فردا نیست و زمانبر است. درواقع فعلا در حد مطالعه است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان درخصوص پیش‌‌بینی بازار فولاد تا پایان سال گفت: من فکر نمی‌‌کنم بازار نسبت به تابستان رونق بیشتری داشته باشد، چون اصولا با سرد شدن هوا کار ساخت و سازی هم اگر بوده، کُند  و به عبارتی متوقف می-شود. لذا نسبت به 6 ماهه اول سال رشد چشمگیری در بازار فولاد نخواهیم داشت و حتی ممکن است رشد منفی داشته باشیم.