برنامه «ومعادن» برای رشد 3 برابری

برنامه «ومعادن» برای رشد 3 برابری

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: سود این شرکت در سال گذشته به ۳۹۱ میلیون دلار رسید و هدف‌گذاری کردیم، سود شرکت را تا پایان سال ۱۴۰۶ به ۱.۱ میلیارد دلار افزایش دهیم.
به گزارش تسنیم، اردشیر سعد محمدی با اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در سال 1401 موفق شد 391 میلیون دلار سود ایجاد کند، گفت: البته در هدف‌گذاری انجام شده می‌خواهیم تا پایان 1406 سود شرکت را به 1.1 میلیارد دلار برسانیم. براساس این برنامه‌ریزی تکلیف روشن است که می‌خواهیم در آینده به چه هدف‌هایی برسیم.
وی با اعلام اینکه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات سال گذشته 13 هزار و 800 میلیارد تومان سود کرده است، گفت: امسال تلفیقی قطعاً افزایش سود خواهیم داشت. اگر در نهادهای مالی بتوانیم سوددهی را در حمایت از گلگهر و چادرملو و گوهر زمین و مس پروژه‌هایشان را هدایت و افزایش سرمایه آنها را کمک کنیم، خیلی بهتر می‌توان به بازارشان کمک کرد تا اینکه سودهای آنها را بگیرند و پروژه‌ها را افراد دیگری اجرا کنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا شرایط پر نوسان اقتصاد کشور را هم در مسیر برنامه‌ریزی پیش‌بینی کرده‌اید، گفت: تا حد امکان، ملاحظات و شرایط اقتصادی کشور را در مسیر برنامه‌ریزی دیده‌ایم. به این صورت که چرخه تولید فولاد را به میزان کمبودی که مبارکه دارد، بسته‌ام و برای آهن اسفنجی هم زنجیره را تکمیل کرده‌ایم. البته این را هم توضیح بدهم که تا یک حدی درون سیستمی‌ برای خودم تعریف کرده‌ایم، اما کل کشور را نمی‌توانم تحت پوشش قرار بدهم. به عنوان نمونه در کشورهای اطراف ما عراق 10 میلیون تن فولاد تولید می‌کند و کشورهای حوزه خلیج فارس تقریباً بالغ بر 25 میلیون تن فولاد را در طرح توسعه دارند.
سعد محمدی اضافه کرد: امروز که با شما صحبت می‌کنم، بیش از 140 میلیون مجوز برای تولید فولاد صادر شده است. این در حالی است که میزان مصرف سرانه فولاد ما در کشور تقریبا حدود 240-250 کیلو است این رقم نشان می‌دهد حدود 16 تا 20 میلیون مصرف داخلی فولاد داریم و اگر 70 میلیون تولید کنیم، آیا امکان صادرات 50 میلیون را در 4 سال آینده با توجه به سرمایه‌گذاری منطقه داریم؟ الان روی آن فکر کرده‌ایم که چه کار می‌خواهیم بکنیم و امروز مسئله روزمان این موضوع است که اصلا به آن فکر نمی‌کنیم.
سعد محمدی در ادامه این گفت‌وگو به طرح‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از طرح‌های بسیار حائز اهمیت معدن مس جاجا در سیستان و بلوچستان است. البته در سیاست‌های دولت هم بابت رفع محرومیت‌زدایی که درواقع به عنوان یک سیاست اصلی در کشور مطرح است، منطقه نهبندان مورد توجه جدی قرار دارد.
وی در ادامه صبحت‌های خود به پروژه فولاد کردستان اشاره کرد و افزود: این پروژه در منطقه‌ای است که به لحاظ اقتصادی و کمتر سرمایه‌گذاری معدنی انجام شده و می‌خواهیم با سرمایه‌گذاری در این منطقه امکان صادرات محصولات را نیز فراهم و حتی با گردش مالی منطقه را متحول کنیم. در قروه و بیجار خوشبختانه آهن اسفنجی بیش از 26 درصد پیشرفت کرده و امیدواریم در کارخانه ذوب در قروه با آوردن تکنیک سی بی اس جدید بتوانیم ورق‌های خاص را تولید کنیم. این سیستم برای کشور از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند میزان نیاز فلزات صنایع خانگی را تامین کند.
وی تصریح کرد: 13 پهنه توسط شرکت پایا در حال اکتشاف است و به مرحله حفاری رسیده و سعی می‌کنیم تا یک سال آینده تعیین تکلیف کنیم. اما در صبانور خوشحالم بابت اینکه یکی از نقاط قابل توجه میزان اکتشاف در سنگ آهن است که در این دو سال تا الان 220 میلیون تن سنگ آهن اکتشاف کرده‌ایم. البته با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد، من مطمئن هستم این عدد تا 300 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. نکته مهم اینجاست که تا الان ارزش برجای این 220 میلیون تن 750 میلیون دلار است و اگر تبدیل به بالفعل شود عددها خیلی سنگین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این عدد ارزشمند است و به دارایی‌های سیستم اضافه می‌شود، گفت: اما چون مکتوبه ندارد و در بورس هم به این نوع رفتار توجه نمی‌شود، ارزش بازار روی سهام حرفه‌ای نیست و بیشتر احساسی است. اگر این نکات مورد توجه قرار گیرد، سهم ما از یک کیفیت و رفتار علمی ‌پیروی می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه برای ایجاد دو تا کارخانه جدید برای کنستانتره با ظرفیت 2.5 میلیون تن در منطقه بیجار و یک 2.5 میلیون تن در شهرک همدان برنامه‌ریزی کرده‌ایم، تصریح کرد: بنابراین 5 میلیون تن کنستانتره جدید سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و 1.5 میلیون هم صبانور از قبل داشته‌ایم که درمجموع 6.5 میلیون تن می‌شود. بلوک گازی سمنان درواقع اولین طرح از 48 طرح پیشنهاد اقتصادی بود که آقای رئیس جمهور شروع به کارش را اعلام کرده بود. خوشبختانه ظرف 11 ماه و نیم این پروژه را به اتمام رسانده‌ایم. ما برای اینکه راندمان کارخانه گازی را افزایش دهیم و بحث زیست محیطی هم رعایت شود، به زودی قرارداد دو بلوک 180 مگاوات بخاری را در این دو مدل گازی منعقد می‌کنیم، به نحوی که هم راندمان و هم سوددهی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در شرکت تجلی که 56 درصد سهم ان مربوط به معادن است، پروژه‌های متعددی مانند زغال گلندود، سرمد آهن اسفنجی 1.1 میلیون تنی و فولاد 600 هزار تن را داریم، افزود: در کازرون یک الکترود گرافیتی و در شیروان یک کارخانه فروآلیاژ ازجمله طرح‌های ما است. شرکت‌های دیگری هم داریم که تغییر برای آنها ایجاد شده است. به عنوان نمونه در شرکت کاتالیست خوشبختانه تولید از 15 تن امروز بالغ بر 750 تن تولید رسیده است که می‌خواهیم با سرمایه‌گذاری به  هزار و 500 برسانیم. علاوه بر این در حوزه پتروشیمی‌هم وارد شده‌ایم و کاتالیست‌های پتروشیمی ‌تولید می‌کنیم تا مانع از خروج ارز شویم. شرکت شهید قندی هم سال‌های سال زیان‌ده بوده و با سیستم‌های جدیدی که آورده‌ایم، سودده شده است. به گفته سعد محمدی، اگر بخواهم یک جمع‌بندی کلی داشته باشم؛ در چادرملو 5.8 میلیارد دلار، در گلگهر حدود 4 میلیارد دلار و در گوهرزمین حدود 3 میلیارد دلار پروژه تعریف شده است. البته خود ما هم پروژه‌های مستقیم داریم و در افزایش سرمایه‌ آنها شرکت می‌کنیم.