جرقه‌‌ رشد یا ریسکی برای آینده؟

پیش‌‌شرط‌‌ ساخت شهرک‌‌های مسکونی دولتی بررسی می‌‌شود

جرقه‌‌ رشد یا ریسکی برای آینده؟

طی روزهای اخیر مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، از صدور پروانه ساخت ۱۱ شهرک مسکونی دولتی خبر داد. طبق اعلام ارسلان مالکی بیش از ۶۰ شهرک مسکونی در کارگروه زیربنایی استان تصویب شده است و تاکنون مطالعات مکان‌یابی ۴۰ شهرک به شورای‌عالی ارسال شده و طرح جامع ۱۱ شهرک مسکونی دولتی به مساحت ۳ هزار و ۵۹۶ هکتار و در ۴ استان به تصویب شورای‌عالی شهرسازی رسیده است.
بر اساس این گزارش، با اعلام خبر احداث ۱۱ شهرک مسکونی دولتی، به نظر می‌رسد که این اقدام بر اساس استراتژی‌هایی برای افزایش نقاط سکونتگاهی در مناطق مختلف کشور صورت گرفته است. این شهرک‌ها در استان‌های مختلفی اعم از مازندران (نزدیکی شهرهای ساری، بابلسر و گلوگاه)، یزد (نزدیکی شهر یزد)، فارس (نزدیکی شهرهای شیراز و جهرم) و قم (محدوده موسوم به پرنیان) قرار دارند.

 شهرک‌‌سازی نیاز به ارزیابی و تحقیق دقیق دارد
هرچند اهداف اعلام شده برای این تصمیم مربوط به افزایش نقاط سکونتگاهی است، اما بدیهی است که تحقق آن نیاز به ارزیابی دقیق‌تر و بررسی آماری برای احساس این نیاز وجود دارد. به نظر می‌رسد که با توجه به وجود شهرک‌های جدید مانند شهرک شقایق در ساری و شهرک‌های مرتبط با مسکن مهر که به طور قابل توجهی خالی از سکنه هستند، نیاز به تحقیقات دقیق‌تر برای اعلام این نیاز وجود دارد.
با این حال، اعلام احداث بیش از ۶۰ شهرک مسکونی دولتی در کارگروه زیربنایی استان نشان می‌دهد که این برنامه در حال اجرا و پیگیری است. اما بدیهی است که در این راستا انجام مطالعات مکان‌یابی و ارسال طرح‌ها به شورای‌عالی از مراحل پیشین این فرآیند است.

 چالش‌ها و فرصت‌های ایجاد شهرک‌های مسکونی دولتی
به گزارش صما، آنچه مسلم است، چالش‌ها و فرصت‌های ایجاد شهرک‌های مسکونی دولتی باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند. این امر شامل حفظ توازن بین توسعه و حفظ محیط زیست، مدیریت صحیح منابع آب و انرژی، ارتقای کیفیت زندگی، و مدیریت نگهداری و تعمیرات است.  
همچنین، مقابله با مشکلات اجتماعی مانند بیکاری، فقر و جرم نیز از جمله چالش‌هایی است که ممکن است با ایجاد شهرک‌های مسکونی دولتی بروز یابد و نیازمند راهکارهایی جدی برای پیشگیری و مدیریت آنها است. درنهایت، تضمین اینکه اقدامات انجام شده با اهداف مطلوب هماهنگ شده و با ارزش‌های اجتماعی و محیط زیستی سازگاری داشته باشند، بسیار حیاتی است.

 تصویب ساخت بیش از ۶۰ شهرک مسکونی
گفتنی است، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفته است: بیش از ۶۰ شهرک مسکونی در کارگروه زیربنایی استان تصویب شده است و تاکنون مطالعات مکان‌یابی ۴۰ شهرک به شورای‌عالی ارسال شده و طرح جامع ۱۱ شهرک مسکونی دولتی به مساحت ۳ هزار و ۵۹۶ هکتار و در ۴ استان به تصویب شورای‌عالی شهرسازی رسیده است و پروانه تاسیس آنها به نام دولت جمهوری اسلامی با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن صادر شده است.
طبق گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، این شهرک‌ها در استان مازندران در نزدیکی شهرهای ساری، بابلسر و گلوگاه، در استان یزد در نزدیکی شهر یزد، در استان فارس در نزدیکی شهرهای شیراز و جهرم و در استان قم در محدوده موسوم به پرنیان قرار دارند. 
سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی ایجاد شهرک‌های مسکونی دولتی و دبیر کمیته، مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی شهرک‌های مسکونی دولتی را آغاز کرده است.
مالکی با بیان اینکه شهرک مسکونی دولتی، نقطه سکونتگاهی مناسبی است که در خارج از حریم شهرها با نقش‌های مکمل ایجاد می‌شود، اظهار کرد: این نوع الگوی سکونتی که با الگوی معماری اسلامی- ایرانی در حال گسترش است، با اقبال عمومی مواجه شده و یکی از راهکارهای افزایش ظرفیت سکونتگاهی کشور و اجرای طرح‌های مسکن است که نظرات کارشناسی تمامی دستگاه‌های ذیربط در سیر مراحل ۴ گانه تصویب شامل کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان، کمیته فنی و شورای عالی شهرسازی و معماری یک مرتبه برای مکان‌یابی و یک مرتبه برای طرح جامع اخذ می‌شود که در نهایت با تصویب کمیته شهرک‌های مسکونی دولتی به مرحله اجرا می‌رسد.