صدور  برچسب انرژی  برای  ساختمان‌های نوساز

دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی خبر داد:

صدور برچسب انرژی برای ساختمان‌های نوساز

دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تأکید بر اینکه باید فرهنگ استفاده بهینه از انرژی و امانتداری صادقانه را در سطح جامعه نهادینه کنیم، گفت: باید جلوگیری از آلودگی زیست محیطی در جامعه به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
جمشید نعمتی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای اول دارای بزرگترین ذخایر انرژی است، خاطرنشان کرد: ایران با وجود داشتن کمتر از یک درصد جمعیت جهان دارای ۱۸ درصد ذخایر گازی شناخته شده و رتبه دوم منابع گازی دنیا، ۱۱ درصد منابع نفت و رتبه پنج منابع نفتی در جهان بوده و ۱۳ درصد منابع انرژی دنیا در اختیار ایرانیان است، اما در کشور ناترازی در مصرف و تولید گاز وجود داشته و مقدار تولید، تصفیه و پالایش گاز با مقدار مصرف در فصل‌های سرد و پیک مصرف همخوانی ندارد. 
دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: این در حالی است ‌که منابع گاز در ایران  ۱۸ برابر جمعیت کشور بوده و در مقایسه‌های جهانی عدم مصرف بهینه و بالا بودن میزان هدررفت انرژی در ساختمان‌ها به عنوان دلایل اصلی این کار معرفی می‌شود.

  واردات گاز درصورت تداوم مصرف بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رویه
نعمتی با تأکید بر اینکه ۴۰ درصد گاز طبیعی کشور در گرمایش آب ساختمان‌ها هدر می‌رود، افزود: سهم صنعت در مصرف گاز فقط ۲۱ درصد است، در حالی که سهم ساختمان‌ها ۴۰ درصد است.
وی با بیان اینکه منابع انرژی محدود هستند، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد کمتر از ۱۳۰ سال آینده منابع گاز داریم.
وی با اشاره به رشد ۵.۵ درصدی مصرف گاز در ایران، یادآور شد: برای یک مترمربع ساختمان ۵.۵ برابر کشورهای اروپایی انرژی مصرف می‌کنیم و واقعیت تلخ این است که اگر با همین روال مصرف ادامه پیدا کند، باید واردات گاز داشته باشیم.

  ضرورت کنترل هدررفت انرژی در ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها 
نعمتی با تأکید بر اینکه قانون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران از سال‌ها قبل به این امر واقف بودند که هدررفت انرژی را باید در ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کنترل کرد، تصریح کرد: نخستین اقدام برای کنترل مصرف انرژی در ساختمان‌ها با تدوین مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به عنوان قانون لازم‌الاجرا آغاز شد و رعایت این قانون ابتدا از ساختمان‌های مراکز استان‌ها آغاز شده و بعد به شهرستان‌ها تسری پیدا کرد.
وی با بیان اینکه هدررفت انرژی در ساختمان‌های ما بالاست، افزود: هدررفت انرژی غالبا از پوسته ساختمان اتفاق می‌افتد و مبحث ۱۹ برای کم کردن تأثیر هدررفت انرژی در ساختمان ابلاغ شده است.

  صدور برچسب انرژی برای ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها
نعمتی با تأکید بر اینکه مدیریت مصرف انرژی از ساختمان‌ها آغاز شده است، اظهار کرد: برای ساختمان‌هایی که از امسال احداث می‌شوند، برچسب انرژی صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه سهم انرژی‌های پاک در تولید برق بسیار پایین و کمتر از یک درصد است، افزود: راندمان نیروگاه‌های ما ۳۰ درصد است. یعنی گاز یا مازوت می‌سوزانیم و فقط ۳۰ درصد تبدیل به برق می‌شود.
  ساختمان‌های مسکونی وضعیت بهتری دارند
نعمتی با بیان اینکه ساختمان‌های مسکونی نسبت به ساختمان‌های عمومی و دولتی وضعیت بهتری از نظر رعایت مبحث ۱۹ دارند، درباره مصرف انرژی در مسکن مهر و ملی، تأکید کرد: مسکن مهر فاجعه مهندسی است، به طوری که در کمتر از ۵۰ درصد مسکن مهر مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان رعایت شده است.
وی با بیان اینکه با رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، هدررفت انرژی بین ۳۵ درصد کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد که این عدد در سبد هزینه‌های خانواده عدد قابل توجهی است، درباره عدم رعایت مقررات در بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف احداث ساختمان، یادآور شد: تمامی بخش‌های طراحی و نظارت براساس مقررات ملی ساختمان ایران صورت می‌گیرد.
دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین افزود:  اگر در مرحله طراحی رعایت نشود نقشه ساختمان تأیید نمی‌شود.