بورس کالا در تضاد با ساخت مسکن ارزان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد:

بورس کالا در تضاد با ساخت مسکن ارزان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با متد فعلی بورس کالا، هیچ موقع به ساخت مسکن ارزان قیمت نخواهیم رسید، از این رو دولت باید برای پیمانکاران و انبوه‌‌‌‌‌سازان مسکن که برای قانون جهش تولید مسکن انتخاب شده‌‌‌‌‌اند خارج از بورس کالا مصالح ساختمانی موردنیاز آنها را تامین کند.
احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب افزود: اگر این اتفاق بیفتد، شاهد ساخت مسکن با هزینه پایین خواهیم بود.

 هدف‌‌‌‌‌گذاری در بورس کالا منطبق با مسکن نیست
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به خروج فولاد و سیمان از بورس، اظهار داشت: سوال این است که آیا هدف‌گذاری در بورس کالا با هدف‌‌‌‌‌گذاری در مسکن منطبق است که به نظر بنده چنین نیست. 
شعار دولت ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال است و اولویت برای تحقق این شعار کاهش قیمت تمام‌‌‌‌‌شده هزینه ساخت است. از این رو تمام مصالح ساختمانی در بورس کالا عرضه می‌شود.
وی افزود: در بورس وقتی قیمت پایه اعلام می‌شود، این قیمت بالا می‌‌‌‌‌رود و تا آخرین سطح خود به فروش می‌رسد. بدون تردید این روشی که در آن با حداکثر قیمت به فروش می‌رسد، با سیاست ساخت خانه با کمترین هزینه منطبق نیست.

 ناهمخوانی بورس کالا با سیاست‌‌‌‌‌های ساخت مسکن
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولتی سر کار بود که اعتقادی به بازار آزاد داشت، آن زمان هرکسی که با بالاترین قیمت خرید و فروش می‌کرد و مردم برای آن مهم نبود، این رویه بورس درست بود. اما این دولت این نگاه را ندارد. ولی وجود بورس کالا کنونی با سیاست‌‌‌‌‌های دولت در ساخت مسکن همخوانی ندارد. 

  با متد فعلی بورس کالا به مسکن ارزان نمی‌‌‌‌‌رسیم 
ارکانی تصریح کرد: با متد فعلی بورس کالا هیچ موقع به ساخت مسکن ارزان قیمت نخواهیم رسید. از این رو دولت باید برای پیمانکاران و انبوه‌‌‌‌‌سازان مسکن که برای قانون جهش تولید مسکن انتخاب شده‌‌‌‌‌اند، خارج از بورس کالا مصالح ساختمانی مورد نیاز آنها را تامین کند. 
وی تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد شاهد ساخت مسکن با هزینه پایین خواهیم بود.

 حضور دلال‌‌‌‌‌ها در بازار مصالح ساختمانی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌‌‌‌‌وگو با خبرگزاری موج ادامه داد: بورس کالا فعلی طوری شده است که حتی مگاسازنده‌‌‌‌‌ها و انبوه‌‌‌‌‌سازان مسکن نیز نمی‌‌‌‌‌توانند از بورس کالا مصالح ساختمانی را تهیه کنند.  زیرا پول هنگفتی برای خرید نیاز دارد، اما دلال‌‌‌‌‌ها و کارتل‌‌‌‌‌های حوزه مسکن می‌توانند بخرند و این مصالح را با قیمت بالا در بازار می‌‌‌‌‌فروشند. 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: کلیت بورس سهام بود و اصلا بحثی درباره فروش کالا نیست، بلکه در حال حاضر بورس کالا تبدیل به بازار مزایده شده است.
ارکانی درخصوص الزام خروج سیمان و فولاد از بورس کالا و برخی اظهارات مخالف آن گفت: اگر به دنبال دفاع از عرضه سیمان و فولاد با قیمت رقابتی در بورس هستید، باید سایر الزامات بازارهای جهانی نظیر پرداخت هزینه‌های انرژی و گاز و برق و آب و حمل و نقل به قیمت جهانی به کارخانجات تولید سیمان و فولاد را هم بپذیرید.