عراق در جست‌‌‌‌وجوی مواد خام فولاد ایران

عراق در جست‌‌‌‌وجوی مواد خام فولاد ایران

یک کارشناس فولادی گفت: در ایران به جای اینکه دغدغه مدیران این باشد که مقداری ارز وارد کشور کنند، با وضع مالیات دو درصدی بر محصولات فولادی گویی به سمت دشمن شنا می‌کنند.
تورج امینی در گفت‌‌‌‌وگو با فولادبان بیان کرد: در وضعیت فعلی کشور، صادرات به دلیل محدودیت‌های موجود مقرون به صرفه نیست. از طرفی، کشور عراق برای محصولات فولادی ایران تعرفه گذاشته و این در حالی است که مواد اولیه مورد نیاز خود در این حوزه را با هر قیمتی از ایران تهیه می‌کند.
وی اضافه کرد: به طور مثال در حال حاضر، عراق به شدت دنبال بریکت گرم و آهن اسفنجی است، به گونه‌ای که این محصولات را بالاتر از قیمت اصلی می‌خرند؛ اما برای محصولی مانند شمش تقاضای زیادی وجود ندارد.
این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: درواقع این عملکرد، جزو سیاست‌های بازرگانی کشورهای همسایه به خصوص عراق است که مصرف‌‌‌‌کننده عمده محصولات فولادی ایران هستند.
امینی با اشاره به وضعیت فولادسازان خصوصی گفت: از طرفی، زمانی که در شرکت‌های دولتی هر اتفاقی نظیر زیان انباشته و یا سایر محدودیت‌ها رخ دهد، مشکل جدی برای آنها به وجود نمی‌آید و تنها شرکت‌های خصوصی آسیب می‌بینند؛ چرا که اسیر سیاست‌گذاری‌های دولتی می‌شوند.
وی معتقد است، در ایران به جای اینکه دغدغه مدیران این باشد که مقداری ارز وارد کشور کنند، با وضع مالیات دو درصدی بر محصولات فولادی گویی به سمت دشمن شنا می‌کنند.
این کارشناس فولادی خاطرنشان کرد: همچنین در داخل کشور میزان ظرفیتی برای مصرف فولاد وجود دارد که باقی آن باید صادر شود. امروزه با ایجاد موانع و محدودیت‌ها، صادرات بسیار کاهش یافته و با توجه به اینکه دولت اقداماتی در زمینه اقتصادی، توسعه‌ای و ساختمانی انجام نمی‌دهد، در ظرفیت داخلی فولاد نیز با مازاد روبه‌‌‌‌رو هستیم.