برای کارگران مسکن می‌‌‌‌‌سازیم، نه خوابگاه!

معاون وزیر راه و شهرسازی:

برای کارگران مسکن می‌‌‌‌‌سازیم، نه خوابگاه!

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تاکنون زمین ١٠٠ هزار واحد مسکن کارگران تامین شده‌ و زمین ۵٠ هزار واحد مسکونی در حال انعقاد است و تا پایان سال اراضی برای ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکونی مختص کارگران صنایع تامین خواهد شد.

 دو روش برای ساخت مسکن کارگران
ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تامین اراضی و ساخت مسکن کارگران و جزئیات نحوه واگذاری این واحدها به کارگران مشغول در صنایع به ایلنا گفت: دو روش برای واگذاری واحد‌های مسکن کارگران در قالب پروژه نهضت ملی مسکن دیده شده است. اولین روش ثبت‌نام کارگران در سامانه نهضت ملی مسکن است، اما ظرفیت دیگری برای صاحبان صنعت ایجاد کرده‌ایم که برای کارکنان آن در بخش تامین مسکن سرمایه گذاری و مدیریت کنند.
وی ادامه داد: بر این اساس هر مدیر و صاحب صنعتی برای تامین مسکن کارگران به ما مراجعه کرده، نسبت به تامین اراضی مورد تقاضای آنها اقدام کردیم.

 تامین زمین 200 هزار مسکن کارگران تا پایان سال
مالکی ادامه داد: تاکنون زمین ١٠٠ هزار واحد مسکن کارگران تامین شده‌ و زمین ۵٠ هزار واحد مسکونی در حال انعقاد است و تا پایان سال اراضی برای ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکونی مختص کارگران صنایع تامین خواهد شد. 

 نحوه نظارت بر ساخت مساکن کارگران
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره نحوه نظارت بر ساخت مساکن کارگران صنایع در اراضی‌های تحویل شده و مدت زمان ساخت و قیمت‌گذاری آن تاکید کرد: باید توجه داشت که صاحب صنعت و کارخانه از دولت نسبت به کارگران دلسوزتر است. 
وی افزود: البته وزارت راه و شهرسازی بابت ارائه این اراضی، چارچوبی برای صاحبان صنایع تعریف و تعیین می‌کنیم و این گونه نیست که پس از تحویل زمین، مسکن کارگران را رها کنیم. وقتی زمین را تحویل می‌دهیم، صاحب صنعت باید به اندازه همان واحدها، کارگران را به ما معرفی کنند.

 سازوکار قیمت‌گذاری
مالکی در پاسخ به اینکه آیا قیمت این واحدها را صاحب صنعت برای کارگران تعیین می‌کند یا دولت، گفت: در این پروژه‌ها قیمت تمام شده لحاظ می‌شود و درنهایت به سمتی می‌رویم که کارگران برای خودشان خانه می‌سازند و از طریق تعاونی‌ها برای ساخت مسکن اقدام کنند و صاحب صنعت تنها نقش تسهیل‌گری و مدیریت پروژه را دارد.
وی با بیان اینکه بر این پروژه‌ها هم نظارت و هم مراقبت داریم، افزود: قراردادهای محکم با کارفرمایان برای ساخت مسکن کارگران داریم و نگرانی سو‌ءاستفاده از اراضی تحویل شده را نداریم.

 مسکن کارگران به خوابگاه تبدیل نمی‌شود 
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه شهرک‌های مسکن کارگران به خوابگاه تبدیل نمی‌شود، گفت: در قراردادها تاکید شده که این فضای این واحدها باید در شأن سکونت باشد و طرح‌ها باید مورد تایید کمیسیون‌های تخصصی باشد.
وی خاطرنشان کرد: اینگونه نخواهد بود که هر فضایی با هر نقشه‌ای و طرحی این واحدها ساخته شوند. واحدها باید به تایید وزارت راه برسند. این شهرک‌ها به شهر الحاق می‌شوند و قطعا حمل و نقل عمومی خواهند داشت.