چشم‌انداز فلز سرخ

چشم‌انداز فلز سرخ

یک تحلیلگر بازارهای مالی ضمن اشاره به دلایل رشد اخیر بهای مس در بازارهای جهانی، آینده فلز سرخ را پیش‌بینی کرد.
حمید درعلی در گفت‌وگو با صدای بورس با بیان اینکه روند قیمت مس از ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ رشد قیمت خوبی را در پیش گرفته است، علت اصلی این را کاهش عرضه و افزایش تقاضا در فلز سرخ دانست.
وی به عوامل اصلی روند رشد شدید فلز سرخ اشاره کرد و افزود: از مهمترین دلایل رشد مس تا کنون را می‌توان، تعطیلی معدن کوبره پاناما و کاهش هدایت تولید از سوی تولیدکنندگان مس در نظر گرفت. همچنین کارخانه‌های ذوب مس چین برای تعمیر و نگهداری تجهیزات خود برنامه‌هایی را در نظر دارد که میزان تولید کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد.
این تحلیلگر بازارهای مالی ادامه داد: از طرف دیگر در سمت تقاضا برای مس در چین به دلیل تلاش‌ها برای انتقال انرژی این کشور تقویت شده که این عاملی است که باعث افزایش تقاضاین فلز سرخ شده است. احیای بالقوه تولید در اروپا و ایالات متحده نیز باعث شده بر میزان این تقاضای فعلی شدت یاید و کف تقاضا نسبت به عرضه بیشتر شود.
درعلی به محاسبات تجدیدنظرشده عرضه و تقاضای UVS اشاره کرد و گفت: کسری مس جهانی را UVS در سال ۲۰۲۴ به میزان ۷۳هزار تن پیش‌بینی کرده بود، اما کسری مس جهانی برخلاف این پیش‌بینی به ۳۹۰هزار تن رسید که افزایش کسری بسیاری داشته که باعث رشد شدیدتر قیمت مس جهانی در یک سال اخیر شد. همچنین این رشد شدید را که اتفاق افتاد، باید در تقاضای بسیاری که در معاملات آتی مس صورت گرفت، جست‌وجو کرد.
وی اظهار داشت: اگر نگاهی به گذشته این بازار داشته باشیم متوجه خواهیم شد که قیمت مس جهانی نسبت به سال‌های گذشته یک سقف جدیدی را لمس کرده است و با توجه به اینکه ترازوی عرضه و تقاضا متعادل نیست، می‌توان این رشد را ادامه‌دار در نظر گرفت.