روزاروز

روزاروز

روز بخیر، اینجا خانمان است و ما مهم‌ترین اخبار اقتصادی سال 1402 را برای شما به صورت جمع ‌و جور خلاصه کرده‌ایم تا بدانید در مملکت چه خبر بوده است؛

 در سال 1402 بازار سرمایه از نظر بازدهی سال چندان جذابی را پشت سر نگذاشت. سایه بی‌‌‌‌‌‌اعتمادی باقی مانده از اتفاقات سال 99 همچنان بر سر بازار سنگینی می‌کند که در کنار برخی اتفاقات دیگر ازجمله درز نامه‌ای در اردیبهشت‌ماه امسال  درباره افزایش نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروپالایشی و سایر صنایع، سیاست‌های افزایش نرخ بهره و برخی سوءمدیریت‌ها و بی‌مهری‌ها، همگی باعث شد بازار سرمایه سال کم‌‌‌‌‌‌رمقی را پشت سر بگذارد.

 در حالی که وعده داده شد تورم امسال 30 درصد باشد و دستمزد کارمندان 20 درصد و کارگران 27 درصد افزایش یافت، اما نرخ تورم به 42 و نیم درصد در بهمن‌ماه رسید و قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط 15 درصد کاهش یافت.

 خیابان‌های اسفندماه، اگرچه پرترافیک و شلوغ است اما به معنای رونق کاسبی نیست. البته بخشی از این بی‌رونقی به قیمت‌های بالای کالاهای مغازه‌ها برمی‌گردد که متأثر از افزایش سرسام‌آور اجاره محل کسب است و بازار دستفروشی را رونق داده است.

 بلیت اتوبوس که معمولا در روزهای پایانی تابستان و زمستان کمیاب می‌شد امسال در کل سال، کمیاب بود. این مسئله در قطار و هواپیما هم وجود داشت. اگرچه دلیل این امر، قیمت پایین بلیت اعلام می‌شود اما نظارت ضعیف بر آژانس‌ها، کمبود ناوگان مسافری جاده‌ای، ریلی و هوائی و مزیت درآمد حمل کالا بر مسافر، از دلایل اصلی کمبود بلیت است.

 وزارت صمت در حالی که مکلف بود برای از بین بردن انحصار، حداقل یک میلیارد دلار خودرو وارد کند و انتظار می‌رفت بیشتر آن از نوع اقتصادی باشد، به واردات 11 هزار خودروی اغلب گران‌قیمت روی آورد. در حالی که با یک میلیارد دلار می‌شد 100 هزار خودرو با میانگین قیمت 10 هزار دلار وارد کرد. 

 مشمولان طرح کالابرگ الکترونیکی که دهک‌های یک تا هفت درآمدی هستند می‌توانند ۱۱ قلم کالای اساسی به ارزش 743 هزار تومان را با قیمت ۵۲۳ هزار تومان خریداری و درواقع ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت کنند. با اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی بیش از ۵۲ میلیون نفر از ۶۱ میلیون نفر که مشمول این طرح هستند، از آن استفاده کردند که معادل ۸۷ درصد می‌شود. 

 در پی برگزاری چهار مناقصه عمومی برای سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر در شهریورماه، مدیران عامل ۱۰ شرکت برای تبادل قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی در ساتبا حضور یافتند و درمجموع بالغ بر هزار و 500 مگاوات قرارداد امضا شد.