اقدام‌های پکن مرهم زخم‌ بازار مسکن چین نیست

اقدام‌های پکن مرهم زخم‌ بازار مسکن چین نیست

تحلیگران بازار املاک و مستغلات چین با بیان اینکه مبادلات در این بازار در سه ماه اول سال جاری میلادی ۲۳ درصد رشد کرده است، اما در مقایسه با ماه مه (اردیبهشت و خرداد) سال گذشته، ۳۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد، خاطرنشان کردند که اقدام‌های پکن، نمی‌تواند مرهمی بر زخم‌های بازار مسکن در این کشور باشد.
به گزارش ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، راهبرد مقام‌های پکن برای حل بحران بازار املاک و مستغلات این کشور نه سرمایه‌گذاران و نه تحلیلگران را تحت تاثیر قرار نداده و با توجه به تقاضای کم در بازار املاک، موجب فشار برای قیمت‌ها شده است و برخی از آنها پیش‌بینی‌های خود را کمتر کرده‌اند.
در همین پیوند اندی لی، تحلیگر و مدیر شرکت املاک «سنتالین» اظهار داشت: قیمت مسکن در شنژن (سومین بندر بزرگ کانتینر در جهان) هنوز تغییر نکرده و توسعه‌دهندگان با ارائه تخفیف سعی‌ می‌کنند صورت مسئله‌‌‌‌ها را پاک کنند.
وی افزود: اعتماد خریداران بسیار ضعیف است و آنها از انجام معاملات دور می‌مانند، مگر اینکه قیمت پایینی ببینند.
شرکت اطلاعات املاک و مستغلات چین (CRIC) نیز در همین راستا، گزارش داد: حجم معاملات مسکن ۳۰ شهر بزرگ چین در ماه مه (اردیبهشت و خرداد) ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع بوده است.
بر اساس اطلاعات این گزارش، رقم یادشده در مقایسه با ماه گذشته 4درصد افزایش داشته و در مقایسه با سه ماه اول سال جاری میلادی ۲۳ درصد رشد کرده، اما در مقایسه با حجم فروش در ماه مه (اردیبهشت و خرداد) سال گذشته، ۳۴ درصد کاهش یافته است.
ریموند چنگ یکی دیگر از تحلیلگران و رئیس شرکت اوراق بهادار کهکشان چین در هنگ کنگ هم گفت: ما در سال جاری کاهش جدید قیمت مسکن را بین پنج تا ۱۰ درصد برای تمام سال تخمین می‌‌‌‌زنیم.
وی با بیان اینکه توسعه‌دهندگان حوزه املاک شاهد بهبود فروش بودند، اما نه به سرعتی که انتظار می‌‌‌‌رفت، افزود: این روند هنوز به افزایش معاملات یا قیمت‌ها تبدیل نشده است، زیرا خریداران محتاط هستند.
هفته گذشته، شهرهای بزرگ چین از جمله شانگهای، شنژن و گوانگجو، نرخ وام مسکن را کاهش دادند و محدودیت‌های خرید خانه را برای جذب خریداران کمتر کردند.
یو لیانگجو، تحلیگر و مدیر شرکت املاک «بائو نو» هم در همین راستا، اظهار داشت: هنوز یک بازی قیمتی بین مالکان خانه و خریداران احتمالی وجود دارد. داده‌های شرکت اطلاعات املاک و مستغلات چین نشان می‌دهد که بازار شهر از ابتدای سال جاری در حال سرد شدن است.
به گفته این تحلیلگر حوزه املاک و مستغلات چین، کل معاملات مسکن در این کشور در پنج ماه اول امسال نسبت به یک سال قبل ۴۳ درصد کاهش یافته است.