شناسایی ۱۷ محدوده معدنی طلا در خراسان جنوبی

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی خبر داد:

شناسایی ۱۷ محدوده معدنی طلا در خراسان جنوبی

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: با اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی ۱۷ محدود جدید امیدبخش طلا در این استان شناسایی شد.
به گزارش خانمان به نقل از ایرنا، علیرضا شهیدی در آیین تکریم و معارفه سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در مساحت حدود ۱۵ هزار کیلومتر از وسعت این استان، اظهار کرد: با این اقدام حدود ۱۱۷ محدوده معدنی را شناسایی کردیم.
وی افزود: از این تعداد ۱۷ محدوده جدید امیدبخش طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل برای اولین بار در شرق ایران، ۹ محدوده منیزیت و ۶ محدوده سرب و روی را شناسایی کردیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: به دنبال طرح تحول زمین‌‌‌‌‌شناسی که در استان خراسان جنوبی به صورت موفق انجام شد، نتایج و یافته‌های این طرح را برای استفاده حداکثری در اختیار معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو قرار دادیم.
شهیدی با بیان اینکه امیدواریم بخشی از این ۱۱۷ محدوده تبدیل به معدن شود، خاطرنشان کرد: کار شناسایی و پی‌جویی بسیار سخت و پیچیده‌ است و اصولا در همه جای دنیا حاکمیت این مسئولیت را به عهده دارد.
وی با بیان اینکه این سازمان طی دو سال گذشته و از مهرماه سال ۱۴۰۰ در زمینه معدن فعالیت مطالعاتی را در این استان آغاز کرده‌ است، عنوان کرد: براساس اطلاعات موجود در استان و اطلاعاتی که بعدها تکمیل‌تر شد در سال‌های ۹۴ و ۹۵ بخش قابل توجهی از استان تحت مطالعات ژئوفیزیک هوابرد قرار گرفت تا اکتشاف ذخایر پنهان در استان انجام شود.
شهیدی از خراسان جنوبی به عنوان استان معدنی با پتانسیل بسیار بالا یاد کرد و گفت: به همین خاطر در طرح اکتشافات معدنی خراسان جنوبی را انتخاب کردیم و این استان جزو محدود استان‌های ما است که هم عناصر فلزی و هم غیرفلزی و حتی ذخایره استراتژیک در آن وجود دارد.
وی بیان کرد: ایران اسلامی یک درصد جمعت دنیا و یک درصد خاک دنیا، ولی حدود هفت درصد مواد معدنی دنیا را دارد که یک پتانسیل بسیار بالا برای کشور است.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور عنوان کرد: اگر اقدامات اکتشافی در سطح کشور کامل شود، یک گنج بسیار فراوان از مواد معدنی خواهیم داشت که تا کنون شناخته نشده‌ و باید به دنبال شناسایی کامل آن در کشور باشیم.

 اکتشاف ۲۶۰ هزار کیلومتر از مواد معدنی در سه سال آینده
شهیدی اظهار امیدواری کرد: در سه سال آینده ۲۶۰ هزار کیلومتر از پتانسیل مواد معدنی فلزی که در سطح کشور وجود دارد را اکتشاف می‌کنیم و به دنبال آن ذخایر استراتژیک را کشف خواهیم کرد.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با ذکر این نکته که بخش معدن در زمینه توسعه پایدار حرف اول را می‌زند، بیان کرد: این بخش نقش موثری در تولید ثروت کشور دارد.
شهیدی با اشاره به نقش علم و دانش در خلق ثروت در بیانیه گام دوم انقلاب، بیان کرد: امیدواریم با بهره‌‌‌‌‌گیری از دانش بیشتر شاهد شکوفایی در حوزه معدن باشیم.