تمام ویلا‌ها باید صنعتی‌سازی شوند

تمام ویلا‌ها باید صنعتی‌سازی شوند

نماینده مجلس شورای اسلامی ‌و عضو کمیسیون عمران گفت: با یک صنعت حجیم، پر پروژه و انواع تخصص‌ها مواجه هستیم که زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت کشور را فراهم می‌کند. 
به گزارش خبرنگار خانمان، اقبال شاکری در سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت اظهار کرد: روز چهارشنبه هفته گذشته آخرین جلسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تمام شد و وارد صحن علنی مجلس می‌شود. در این برنامه فونداسیون خوبی برای صنعت ساختوساز و پروژه‌کاران در نظر گرفته شده و یکی از این موارد بیمه مهندسان است. بر این اساس بیمه دائمی ‌برای مهندسانی که فاقد بیمه هستند، به تصویب رسید.
وی افزود: بحث تعارض منافع انتخاب بازرسان و اعضای شورای انتظامی ‌بدوی و مرکزی نظام مهندسی برطرف شده است. بر این اساس آنها توسط مجامع عمومی ‌انتخاب خواهند شد و برای رشد چابکی نظام مهندسی، تعدادشان از هفت نفر برای هفت رشته به 15 نفر افزایش پیدا کرده است. در کل پنج حکم برای نظام مهندسی در نظر گرفته شده که اگر تصویب شود، یک نظم خاصی بر این سازمان حاکم خواهد شد. 
شاکری در ادامه اظهارات خود بیان کرد: مجموعه‌ای از مشوق‌ها برای بازآفرینی بخش فرسوده در نظر گرفته شده و این موارد علاوه بر بسته‌ای است که شورای عالی نظام شهرسازی و معماری ایران دو ماه پیش اعلام کرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: هر کسی اقدام به تخریب بافت فرسوده و نوسازی کند، تا پنج واحد می‌تواند از مزایای جهش تولید مسکن استفاده کند. در حالی که قبل از این تا یک واحد می‌توانست از امتیازات استفاده کند.
این نماینده مجلس اظهار کرد: یک فرد اگر تمام حقوق خود را جمع کند، حداقل پس از 45 سال می‌تواند صاحبخانه شود که در برنامه هفتم با تدابیری که اندیشیده شده، باید طی 12 سال صاحبخانه شود.
وی گفت: بیش از 10 مدل صنعتی‎‌سازی توسط شرکتهای دانش‌بنیان انجام شده است. در برنامه هفتم 15 درصد ساختوساز باید به صورت صنعتی‌سازی انجام شود که در نظر داریم تمام ویلاها صنعتیسازی شوند.
شاکری همچنین در تشریح عملکرد بانکها در اعطای تسهیلات خرید مسکن گفت: بهترین عملکرد در جهت اعطای تسهیلات مسکن، متعلق به بانک مسکن است که 82 درصد بوده است. سهم بقیه بانکها هم یکدهم درصد بوده است. بانک‌های خصوصی هیچ کمک و مشارکتی در کاهش تورم این بخش نداشتند. این در حالی است که آمریکا حدود 40 درصد از مانده تسهیلات را به مسکن تخصیص می‌دهد. در برنامه هفتم پنج حکم برای بانک‌ها در نظر گرفته شده تا چالش اعطای تسهیلات رفع شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: باید تصدی‌گری دولت در صنعت ساخت کاهش پیدا کند و در مسیر مردمی‌سازی حرکت کنیم.