تکنولوژی، حلقه مفقوده صنعت ساخت

تکنولوژی، حلقه مفقوده صنعت ساخت

مدیر پروژه  port of losangelesدر آمریکا گفت: بهره‌وری در صنعت ساخت بسیار پایین است که به مدیریت ضعیف در این صنعت برمی‌گردد و از آنجایی که فقط یک درصد از درآمد این صنعت صرف تکنولوژی می‌شود، به فناوری روز دسترسی ندارد.
به گزارش خبرنگار خانمان، امیر زویچی که به صورت آنلاین در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت حضور داشت، اظهار کرد: به دلیل سختی کار، دستمزد پایین، قشر تحصیل کرده برای ورود به صنعت ساخت انگیزه‌ای ندارد. حدود 7 درصد نیروی فعال در دنیا به این صنعت ربط  پیدا می‌کند. علاوه بر این محیط کار ناایمن برایشان در نظر گرفته شده که آمار مصدومان 5 برابر بیشتر از بخش‌های دیگر است. بر اساس آمار منتشرشده در آمریکا به علت محیط کار ناایمن حدود 800 هزار نفر جان خود را از دست دادند.
وی گفت: وظایف مدیر ساخت فقط مربوط به ساخت نیست، بلکه قبل از آغاز پروژه به عنوان عامل کارفرما در پروژه ورود پیدا می‌کند و مدیریت را به عهده می‌گیرد.
زویچی تاکید کرد: با بهره‌گیری از مدیریت ساخت در پروژه از اتلافات جلوگیری می‌شود. از سوی دیگر با کمبود نقدینگی مواجه نخواهیم بود.
مدیر پروژه  port of losangelesدر آمریکا با بیان اینکه از مرحله طراحی تا پایان پروژه به عهده مدیر ساخت است، گفت: استفاده از ابزارها و پیشبینی رویدادها برای تحویل بهموقع پروژه از دیگر وظایف مدیر ساخت به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: در جامعه ایدهآل به مدیریت ساخت نیاز است. زیرا علاوه بر اینکه برآورد هزینه می‌کند، با نیروی متخصص وارد عمل می‌شود و ضمن به عهده گرفتن تمام ریسکها، پروژه را به موقع تحویل خواهد داد.
مدیر پروژه  port of losangelesدر آمریکا اظهار کرد: مورد بعدی برنامه‌ریزی برای ایمنی در محیط کار است. در مدیریت ساخت بررسی می‌شود که آیا در مکانی که قرار است ساختوساز انجام شود، مواد آلاینده وجود دارد؟ آیا تخریب آن آسیبی به محیط اطراف نمی‌زند؟
وی افزود: همچنین مدیر ساخت وظیفه دارد تا از طریق قوانین، ایمنی کار را تضمین کند و باید نظارت کافی برای اجرای دستورالعمل‌ها داشته باشد و در صورت بروز هرگونه تخلف به کارفرما اطلاع دهد.
وی خاطرنشان کرد: چندی پیش شاهد بودیم در زمان اجرای تخریب یکی از واحدهای غیرایمن در محله خلازیر، 5 ساختمان همجوار دچار تخریب شدند که اگر برای تخریب، از مدیر ساخت بهره می‌گرفتند این اتفاق نمی‌افتاد.
زویچی اظهار کرد: در مدیریت ساخت باید بررسی شود که طراحی، ساخت و مدیریت یک پروژه پس از بهره‌برداری، خطری برای نسل آینده نداشته باشد. مدیریت ساخت کار یک نفر نیست، بلکه از یک تیم بزرگ تشکیل می‌شود که افراد متخصص با رزومه قوی وارد این گروه می‌شوند.