آیین‌نامه مشارکت در ساخت نهضت ملی ابلاغ شد

وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی نهضت ملی مسکن:

آیین‌نامه مشارکت در ساخت نهضت ملی ابلاغ شد

نشست تخصصی نهضت ملی مسکن به منظور بررسی وضعیت اراضی استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی برگزار شد.
به گزارش «خانمان» نشست تخصصی نهضت ملی مسکن، به میزبانی سازمان ملی زمین و مسکن و با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، هادی عباسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و قائم مقام وزیر در بخش مسکن، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، خسرو دانشجو دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، روح‌اله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

 تکمیل ۱۰۵ هزار واحد مسکن مهر
در این نشست تخصصی، وزیر راه و شهرسازی از تدارک ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاهای سراسر کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: ۱۰۵ هزار مسکن مهر تاکنون تکمیل شده و تعیین تکلیف بقیه آنها در دستور کار است.
مهرداد بذرپاش افزود: درباره تصمیمات اتخاذ شده و عملکردها در بخش‌های مختلف مسکن و ظرفیت‌هایی که در حوزه آماده-سازی و کمک به پروژه نهضت ملی وزارت راه و شهرسازی را یاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بحث و تبادل نظر شد که همه پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در چند بخش مرور می‌شود.
وی ادامه‌ داد: یک بخش، تامین زمین است که با رصد وضعیت آن، رشد خوبی محرز است و امروز با بیش از ۵۱ هزار هکتار که ۱۵ هزار هکتار در قالب شهرک های جدید و بقیه در حوزه الحاق به محدوده است، جهش قابل توجهی انجام شده است.
وی ادامه ‌داد: ۹۲ شهرک جدید نیز در دستور کار است و برخی از آن‌ها در استان به تایید رسیده که البته مسیر تصویب با رعایت همه جوانب و ملاحظات انجام می‌شود و این مسیر تا آخر سال با سرعت ادامه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در بخش‌های مسکن حمایتی، بافت فرسوده، خودمالکی و غیره در فازهای مختلف با پیشرفت های مختلف تا پایان سال به سرانجام می‌رسد.

 آورده متقاضی و تسهیلات بانکی، اصلی‌ترین شاخص‌ها
بذرپاش، اصلی‌ترین شاخص‌هایی که ساخت را شدت می‌بخشد را آورده متقاضی و تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: بانک‌ها تاکنون رشد ۲۱ درصدی در تعهد داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، اما کافی نیست و نمی‌تواند ما را به نقطه قابل قبول برساند.
وی یادآور شد: جلسات شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور به صورت مرتب برگزار می‌شود و مصوبه‌های خوبی نیز به تصویب رسیده است. همچنین با همراهی تیم‌های مختلف بازرسی، جلسات مشترک زیادی با بانک مرکزی داشته‌ایم تا در پنج تا ۶ ماه باقی مانده تا پایان سال عملیات ساخت شتاب بگیرد.
 تعیین تکلیف پروژه‌های باقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانده مسکن مهر
وزیر راه و شهرسازی بیان ‌داشت: از طریق روش‌های مختلف تهاتر زمین سعی شد خلأها پوشش داده شود. همچنین تلاش می‌شود تعهدات مسکن مهر تعیین‌تکلیف شوند که در این راستا از تکمیل ۱۰۵ هزار واحد مسکونی عبور کردیم و سعی می‌شود آنان که درصد پیشرفت بالاتر دارند، هرچه سریع‌تر انجام شوند.

 تبعیت از قانون جهش تولید مسکن در کیش و قشم
وی با اشاره به پیگیری مصوبات شورای عالی مسکن و تعاملات مربوط به حوزه راه و شهرسازی درباره‌ زمین‌های مناطق آزاد مثل جزایر کیش و قشم، گفت: مناطق آزاد قوانین خاص دارند اما قانون مادر، قانون جهش تولید مسکن است که همه جا جاری و ساری است.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در برخی از استان‌ها مشکل تأمین زمین داریم، مثل مناطق کوهستانی یا اراضی کشاورزی مثل کردستان، ایلام و لرستان که مقرر شده است بخشی را از طریق شهرک‌های جدید که در مجاورت شهرهاست و همچنین نقاط روستایی پوشش دهیم.

 تدارک ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها 
وی با اشاره به ساخت شهرک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و روستاهایی که در حریم شهرها هستند، تصریح کرد: تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاهای سراسر کشور تدارک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینیم و این خط تلاش جدید ماست.
بذرپاش توضیح ‌داد: آماده سازی زمین در مقیاس میلیونی نیز پروژه گسترده و مفصلی است و منابع مالی زیادی طلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که امسال بخشی از آن از طریق واگذاری به قرارگاه خاتم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الانبیا، قرارگاه امام حسن و شهرداری‌ها واگذاری انجام و سبب شد که عملیات آماده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی سرعت بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی درباره آورده مردم نیز گفت: متقاضیان نسبت به پیشرفت پروژه‌ها اعتماد و آورده تزریق می‌کنند.

 رشد تولید و کاهش تورم با تامین مسکن
وی ادامه داد: ما دو هدف در کشور داریم؛ رشد تولید و کاهش تورم که سهم عرضه گسترده‌تر زمین و مسکن برای کاهش تورم چشمگیر است و این موضوع نیازمند منابع مالی است.
به گفته بذرپاش، رشد تولید نیز به مسکن مربوط می‌شود که اگر دستگاه‌های اقتصادی به دنبال رشد تولید و افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی هستند، این رشد تولید از مسیر مسکن می‌گذرد و از بانک ها می خواهیم با تزریق منابع این مهم را انجام دهند.

 نقش انبوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازان در تسریع نهضت ملی
وی درباره سرعت نهضت ملی و نقش انبوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازان، گفت: نهضت ملی مسکن یعنی همه اجزایی که در ساخت و ساز ایفای نقش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند پای کار باشند که در این راستا آوردن مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف از جمله انبوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازان و دیگر نهادها و گروه‌ها، در برنامه بوده است، آیین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه مشارکت نقدی و غیرنقدی نیز به استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ابلاغ شده است که ایجاد انگیزه کنند.
بذرپاش درباره تامین مصالح ساختمانی و قیمت زمین، توضیح ‌داد: در پروژه‌های نهضت ملی مسکن، قیمت زمین تقریبا صفر شده و هزینه ساخت مربوط به مصالح است که رئیس جمهور نیز در این حوزه کاهش قیمت تمام شده را خواستار شدند.

 تاخیر در خروح سیمان و فولاد از بورس مایه خسران است
وی اضافه ‌کرد: فولاد و سیمان بخش اعظم مصالح را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند و هر روز تاخیر برای خروج این دو از بورس مایه خسران است و این موضوع کارشناسی شده است.
به گفته بذرپاش، همچنین در حوزه قیمت تمام شده مسکن، عوارض شهرداری‌ها و بیمه نیز تا بخش قابل توجهی کاهش داده شد. از سوی دیگر قیمت عوارض و بیمه‌های ساخت نیز حداقلی است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان یادآور شد: نهضت ملی مسکن یعنی مشارکت همه اجزای کشور که امیدواریم با همکاری همه سازمان‌ها و اجزای مختلف، به درستی به سرمنزل مقصود برسد.

  تامین ۳۵ هزار و ۴۴ هکتار زمین 
در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ظرفیت مجموع اراضی تأمین شده و در مراحل الحاق را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی دانست و گفت: خراسان رضوی، فارس و کرمان سه استان پیشتاز در تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن معرفی شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.
ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی وضعیت اراضی تأمین شده در محدوده شهرها را توضیح داد و گفت: زمین تامین شده حاصل از شناسایی اراضی داخل محدوده یا الحاق اراضی تاکنون به ۳۵ هزار و ۴۴ هکتار رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۲ هزار هکتار زمین نیز در مراحل الحاق در استان‌ها قرار دارد که اگر برای الحاق تصویب شود، مجموعا ۵۵ هزار هکتار زمین حاصل از الحاق برای ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن تأمین می‌شود، این در حالی است که سهم سازمان ملی زمین و مسکن در تأمین زمین برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بود.
مالکی اظهار کرد: سایر اراضی موردنیاز در شهرها و شهرهای جدید را از طریق الحاق و توافق با بخش خصوصی تامین خواهیم کرد.

  استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیشتاز در تامین زمین نهضت ملی مسکن
وی درباره آخرین وضعیت متقاضیان واحد شرایط نهضت ملی مسکن در استان‌ها گفت: استان‌های فارس، خراسان رضوی و کردستان بیشترین متقاضی و شاهرود و جنوب کرمان کمترین متقاضی را دارند.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: در استان‌های خراسان رضوی، فارس و کرمان بیشترین زمین تامین شده، اما با توجه با تعداد بالای متقاضیان در این استان‌ها، تامین اراضی باید ادامه یابد.
در ادامه این نشست، مدیران راه و شهرسازی استان‌ها به تفکیک گزارشی از وضعیت اراضی شناسایی شده، الحاق شده و در حال الحاق ارائه دادند.