روان‌درمانی به‌‌‌‌‌‌‌‌شیوه اخذ مالیات‌ از خانه‌های لوکس

منصور غیبی، کارشناس مسکن انتقاد کرد:

روان‌درمانی به‌‌‌‌‌‌‌‌شیوه اخذ مالیات‌ از خانه‌های لوکس

یک تحلیلگر حوزه مسکن درباره دستاوردهای اخذ مالیات‌ از خانه‌های لوکس گفت: با دریافت این مالیات و به کار بردن کلمه خانه‌های لوکس، به نظر می‌رسد دولت سعی دارد مرهمی را به جامعه و اقشار کم‌برخوردار تزریق کند تا از این راه نشان دهد که در حال مقابله و برخورد با این جریانات و زیاده‌خواهی‌ها است.
غیبی همچنین تاکید کرد: دولت قصد دارد با روان‌درمانی به جامعه بقبولاند حامی افرادی است که به مسکن نیاز دارند و سیاست‌های مربوط به بازار مسکن را به ‌گونه‌ای پیش می‌برد که به نفع مردم تمام شود.

  نتیجه مالیات‌ستانی از خانه‌های لوکس
غیبی درباره نتیجه مالیات‌ستانی از خانه‌های لوکس توضیح داد: اگر هدف دولت التیام جامعه باشد، باید دانست که تاثیر ماندگاری نخواهد گذاشت. اما درمجموع باید گفت این دست برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اخذ مالیات از خانه‌هایی که نام لوکس بر آنها گذاشته شده است، درنهایت تاثیر محسوسی بر بازار و روند معاملات نمی‌گذارد.
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: دولت به جای اینکه با یک برنامه‌ریزی کارشناسی و مطالعه‌شده بحث مالیات‌ستانی را انجام دهد، حرکتی ناگهانی را در این راستا در پیش گرفته است. 
وی در ادامه تاکید کرد: حتی عدد حاصل از این مالیات نیز در نهایت میزان قابل توجهی نخواهد داشت، به‌ گونه‌ای که نه دولت به آن نیاز دارد و نه به غنای بازار مسکن کمکی می‌کند و تنها یک روان‌درمانی با مانور دولت در بازار مسکن خواهد بود.

  چرایی شکست مسکن مهر
منصور غیبی درباره چرایی شکست مسکن مهر گفت: ارائه یک برنامه به استناد شناخت برای حوزه اقتصاد مسکن یک ضرورت است. نمی‌توان برنامه‌ها را به‌ صورت اتفاقی طراحی کرد. اگر بخواهیم اقتصاد را در دو عبرت تعریف کنیم، می‌گوییم مدیریت منابع مادی و طبیعی در اختیار به بهترین حالت ممکن و از خروجی این تعریف، مردم عادی جامعه باید در رفاه زندگی کنند. این مسئله را اکنون چه کسی مدیریت می‌کند؟ همین سیاست‌گذاران و دولتمردان.
وی افزود: منابع مادی در اختیار و منابع طبیعی، دو منبعی است که دولت می‌تواند روی آنها برنامه‌ریزی کند. زمانی که اقتصاد مسکن را به صورت کلان بررسی می‌کنیم، باید به منابع مالی محدود و محتملی که می‌توانیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم، دقت کنیم.

  ورود بی‌‌‌‌‌‌‌‌مطالعه به ساخت مسکن مهر
غیبی اظهار کرد: زمانی که دولتمردان مسکن مهر را در زمان آقای احمدی‌نژاد شروع کردند شاید نیت خبر بود، اما باز هم بی‌گدار به آب زدن محسوب می‌شود. 
وی توضیح داد: نگاه من این است که دولت در آن زمان بدون مطالعه وارد چالشی شد که اکنون 20 سال است با وجود روی کار آمدن سه رئیس‌ جمهوری پس از آن، اما هنوز در تحویل و زیرساخت‌ها مشکل وجود دارد. این اقدامات بدون مطالعه و بدون برنامه انجام گرفت.

  فاصله زیاد عرضه با نیاز بازار
این تحلیلگر بازار مسکن گفت: نکته دیگر این است که چرا با وجود بالا رفتن صدور پروانه‌های ساختمانی و تیراژ ساختمان‌سازی عطش نخوابید؟ به دلیل اینکه آنچه ساخته می‌شد الزاما به جامعه هدف نزدیک نبود. همان‌‌‌‌‌‌‌‌طور‌‌‌‌‌‌‌‌ که در حال حاضر می‌بینید واحدهای ساخته شده در تهران و بخش‌های شمالی، غربی و شرقی برای افراد خاصی ساخته شده است که الزاما نیاز جامعه مصرفی ما را جواب نمی‌داد.
غیبی تصریح کرد: بهترین راهکار برای درمان درد مسکن در دهه 80 شاید این بود که اصلا مسکن مهر شروع نشود. مسکن مهر منابع و اعتبارات زیادی را هدر داد که متعلق به آیندگان بود.